Mindre nedskräpning med pant på take away-förpackningar?

PUBLICERAD: 12 december 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Många take away-förpackningar hamnar på gatan eller i naturen efter användning. Nu ska man testa om pant på förpackningarna kan minska nedskräpningen.

Flergångsförpackningar eller pantsystem för förpackningar – kan det vara lösningar för att minska mängden skräp som kommer från våra take away-vanor? Ett nystartat projekt som har fastighetsbolaget Vasakronans huvudkontor som testplats ska undersöka saken.

”Take away är en företeelse som ökar, inte bara i Sverige utan i hela världen, så det finns stora behov av att hitta nya lösningar snabbt. Genom att minska användningen av engångsförpackningar sparar vi både resurser och minskar nedskräpningen, eftersom engångsartiklar är en stor bidragande faktor till skräp som hamnar i naturen”, säger Åsa Stenmarck, avfallsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet är ett samarbete mellan IVL Svenska Miljöinstitutet, Vasakronan, Ragn-Sells och Håll Sverige Rent och kommer att pågå under ett år. Målsättningen är att utvärdera möjligheten att minska avfallet från take away- och engångsförpackningar. Det genomförs i Vasakronans fastighet Klara Zenit i Stockholm, där bolaget har sitt huvudkontor. Tillsammans med Vasakronans medarbetare och de restauranger som ligger i byggnaden, eller i närliggande fastigheter, ska projektet testa nya typer av lösningar, som till exempel flergångslådor och pantsystem på förpackningar. Ersättningsalternativen ska testköras under några månader och kontinuerlig återkoppling inhämtas från restaurangerna för att se vilka förbättringar som kan göras. 

Vasakronan har 176 fastigheter och tusentals hyresgäster. Det gör avfallshantering till en central fråga för bolaget. Med projektet vill Vasakronan, dels öka medvetenheten hos den egna personalen, dels undersöka hur de som hyresvärd kan skapa incitament för de hyresgäster som säljer take away att tillhandahålla andra typer av lösningar. 

Åsa Stenmarck tror att det finns stor potential att minska avfallsmängderna genom att introducera andra lösningar för att ta med maten till kontoret eller att minska antalet förpackningar och olika tillbehör generellt. 

”Det handlar till stor del om att få kunderna uppmärksamma på detta och genom att bli medvetna göra smartare val. Sen ska det bli roligt att testa de olika lösningarna och se hur man kan utveckla dem till större skala”, säger Åsa Stenmarck.
 

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning