Milstolpe för Schur Pack: ”En form av magisk gräns”

PUBLICERAD: 14 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari
Det firas hos Schur Pack i Jönköping. Från vänster: Niklas Grandin, platschef, Göran Axelsson, produktionsansvarig, Richard Pettersson, tryckansvarig, Hans Christian Schur, koncernchef för Schur International Holding och Andreas Davidsson, vd för Schur Pack Sweden.

Schur Pack i Jönköping har passerat en halv miljard tryckta ark i sin Heidelberg-press. En offsetpress som funnits med i verksamheten ända sedan 2005 vilken numera producerar mer än någonsin tidigare.

I mitten av november snurrade räkneverket på förpackningsföretagets Heidelberg-press över en halv miljard tryck.

– Det var en ganska stor händelse här internt. Det är ändå en siffra vi har sett som en form av magisk gräns, säger Niklas Grandin, platschef på Schur i Jönköping.

När det kommer till förpackningsaktörer i branschen så finns det säkert de som tryckt mycket mer. Dock, med tanke på att en tryckpress vanligtvis brukar bytas ut efter drygt ett decennium, så är det fantastiskt att den fortsatt presterat på en så hög nivå under alla år, påtalar han.

Niklas, som själv inte arbetade i verksamheten då maskinen installerades, har fått berättat för sig att det var den första XL modellen som installerades i Sverige. En maskin som för den tiden ansågs revolutionerade både vad gäller teknik och kapacitet och som skulle visa sig bli en pålitlig arbetshäst i produktionen.

Heidelberg-pressen gör 18 000 tryck i timmen på de flesta jobben, enligt Niklas Grandin, platschef på Schur Pack Sweden i Jönköping.

– Den har kört fantastiskt bra. Visst, har vi löpande fått underhålla pressen genom åren och även gjort någon mer omfattande renovering sedan den installerades men den kör fortfarande i princip som om den var helt ny. Vi kör 18 000 tryck i timmen på de flesta jobben, säger han.

Trycker mer nu

En halv miljard tryck sedan starten blir i snitt över 29 miljoner per år. Men sett till de senaste tre åren har Schur tryckt mer än så i offsetpressen, strax över 100 miljoner ark.

–Vi har andra typer av jobb i dag och vi kanske pressar maskinen lite hårdare än vad vi gjorde förr, säger han och tillägger att maskinen numera går i treskift för att kunna producera alla volymer de ska hinna med.

Offsetpressen trycker i 70 x 100-formatet och har sex färgverk. En standardkonfiguration, fyrfärg plus två PMS-färger och ett lackverk som används för att trycka på olika kartongkvaliteter. Under årens lopp har både kunder och produkter förändrats, tidigare volymprodukter som exempelvis present-förpackningar har idag ersatts av livsmedelsförpackningar.

– I dag trycker vi nästan uteslutande till livsmedelskunder. Så det är lite andra upplägg, designs, orderstorlekar och så vidare.

Över 100 miljoner ark har tryckts i Heidelberg-pressen de senaste tre åren. Foto: Claes Nordström

Enskilda order med förpackningar i 15–20 olika designer som ryms på upp till 300-400 hundratusen ark är inte ovanligt.

– Just här i Jönköping har vi ett antal riktigt stora kunder som löpande beställer i ganska stora volymer men vi har givetvis även många andra kunder där en orderstorleken är betydligt mindre. Totalt ger det en god mix och med hjälp av snabba omställningar och högt produktionstempo genom hela produktionen minimerar vi genomloppstiden i fabriken.

Schur i Jönköping trycker nästa uteslutande till livsmedelskunder. Foto: Claes Nordström

Hur firade ni när ni passerade den magiska gränsen?

– Det var ju mitt under brinnande produktion så det var inte så mycket firande just då. Men det börjar också närma sig julavslutning så på något sätt ska vi uppmärksamma det hela.

– Framför allt är det våra tryckare som tycker att det är roligt, kanske mer än till exempel de på andra avdelningar, som inte har samma närhet till händelsen.

Framhåller personalen

Är du förvånad att maskinen har lyckats prestera så här genom alla år?

– Nej, det är jag faktiskt inte med tanke på den personal vi har. Det är inte bara att det är en kvalitetsmaskin utan den måste ju också skötas om. Även den mest avancerade klockan fungerar inte om man inte sköter om den. Och det vill jag verkligen framhålla – här i Jönköping har vi verkligen otroligt engagerad och kunnig personal som har gjort löpande underhåll av maskinen på ett föredömligt sätt som gör att den faktiskt har kunnat hålla så länge med bibehållen kvalitet.

Vad blir nästa mål med tryckpressen – en miljard?

– Haha nja, med nuvarande produktionstakt så är vi ett antal år bort innan vi når dit. Det tar nog i så fall nära 15 år till innan vi spränger miljardvallen och frågan är väl om maskinen kan leva så länge. Som med alla annan avancerad teknik så är det förmodligen styr-och elektronikkomponenter som inte har så lång livslängd och heller inte bara kan ersättas.

– Men rent mekaniskt tror jag den här maskinen kan tuffa på under lång tid. Eller åtminstone till 2030 så att den kan fira 25-årsjubileum.

Traditionsenligt sedan decennier trycker Schur Pack Sweden Sveriges televisions julkalender. Foto: Claes Nordström
Två enheter i Sverige

I Sverige har danskägda Schur Pack Sweden produktionsenheter i Kumla och Jönköping. Företaget omsätter drygt 375 miljoner kronor och sysselsätter cirka 110 personer. Två tryckpressar finns på vardera produktionsenhet i Sverige. I Kumla trycks ännu större format där de också kan trycka med uv-färger.

– Den övervägande delen av våra kunder rör sig inom livsmedelsindustrin vilka faktiskt har gått väldigt bra under den här jobbiga pandemiperioden, säger han och utvecklar att mindre restaurangbesök och mer portionsförpackad mat i hushållen kan vara en förklaring.

– Det har varit ett stort uppsving för oss.

Niklas säger att det löpande görs investeringar i verksamheten, även om de på senare tid valt att ligga lågt. Strategin för framtida investeringar håller just nu på att läggas.

– Det finns alltid något att investera i och vi tittar såklart framåt på att göra en ordentlig uppfräschning i vår maskinpark, säger Niklas Grandin utan att vilja specificera närmare i nuläget.

 

Läs vidare

Nu växer Paboco snabbt – första pappersflaskorna på butikshyllan snart

Packnews har under tio år följt utvecklingen av pappersflaskan och skrivit åtskilliga artiklar om den. Stegvis har flaskan kommit närmare en kommersiell lansering, och nu ser det ut att hända. Inom kort räknar Paboco, som utvecklar flaskan, att den ska finnas på butikshyllorna.
Flaskorx

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x