I inbjudan till evenemanget gav Bobst en vink om en teknik som kommer att revolutionera flexobranschen. Det visade sig bland annat handla om ett helt nytt färgsystem. Dessutom passade man på att ha världspremiär för en digitalpress från Mouvent.
Det var en mycket nöjd Jean-Pascal Bobst som öppningstalade på eventet. Dagen innan hade man haft ett stort antal varumärkesägare på plats, nu var lokalerna fyllda av konverterare och pressfolk.
– Vi har under en tid arbetat hårt med att utveckla mer hållbara lösningar och samtidigt minimera ”time-to-market” och maximera leveranskedjan. Mycket handlar om digitalisering och nu kan vi visa en mycket intressant utveckling där vi är en viktig del i att transformera industrin, konstaterade han.
Utvecklingen som visades har skett i samarbete med de tolv företag som ingår i nätverket REVO samt Mouvent, och påverkar både etikett- och förpackningsproduktion. Nätverket kan leverera hela tillverkningskedjan, från mjukvara och molntjänster via prepress till pressen. Dagen kom i stort att handla om att förbättra ”time-to-market”, garantera färgjämnhet och hantera livsmedelssäkerhet i kombination med tryckfärger. En ny lösning för att ge spårbarhet för varje enskild förpackning presenterades också.
– Det krävs mycket av konverterarna i dag i deras förhållande till kunderna. Time-to-market har varit ett begrepp länge och gäller i allra högsta grad fortfarande. Tidigare talade vi kanske om sex till åtta månader, nu är det en månad eller ännu kortare. Hela kedjan påverkas och för att det ska fungera krävs samarbete mellan länkarna. Det är där REVO kommer in, berättade Federico d´Annunzio som har titeln Program manager of joint Bobst – Mouvent hybrid label presses.
Digitalt och data avgör
Företaget menar att de nu kan visa att det inte är någon skillnad mellan digital- och flexotryck. Vilken teknik som används i framtiden spelar ingen roll, det är digitalisering och datainsamling som avgör.
– Tre av de nyheter vi visar här har direkt påverkan på detta. Vårt nya färgsystem för flexo, vår nya, kompakta blandningsenhet för färgerna och ”closed loop” färger inom REVO Printing. Vi kan i dag också visa en maskin för falskartong. M6 Carton 670 13 K som för ögonblicket håller på att monteras. Den riktar sig till konverterare som tillverkar högförädlade kartongförpackningar.
Det nya IoD-systemet (Ink-on-Demand) väckte uppmärksamhet. Bobst menar att det kommer att minska kostnaderna för företag och ge en mer hållbar produktion. Det är ett system där man inte behöver något färgtråg och kammarrakel. I den här lösningen rör sig överföringsvalsen åt samma håll som aniloxen vilket skapar det man kallar ”the IoD ink gap”. Att valsarna går åt samma håll innebär också att luften pressas ur aniloxens färgkoppar så att färgen fyller dem till 100 procent, något som ger bättre tryckkvalitet. När man byter färg skiftar man behållare och munstycke enkelt.
– Med traditionell teknik används alltid för mycket färg, här har vi en lösning som verkligen håller nere färgmängden och som dessutom innebär att operatören aldrig behöver röra vid färgerna.
Blandar färg som behövs
Men färger måste inte sällan blandas och för det kunde man visa ett system man kallar HAL, som står för Highly Automated Liquid. Det är ett kompakt offline system där man kan blanda Pantonefärger för test och för produktion. Med 14 basfärger kan man digitalt blanda den färg man behöver. ”En perfekt lösning för PMS spotfärgmatchning” enligt Bobst.
– Med den här tekniken täcker vi runt 70 till 80 procent av alla jobb, men vad händer när det kommer till de resterande procenten, det vill säga ECG? Lösningen heter Digicolor, ett helt nytt färgmatchningssystem, det första inline, closed loop systemet i flexoindustrin som möjliggör digitala färgjusteringar mot Delta E under tryckning, oavsett hastighet, substrat eller operatör.
Samma värde oavsett substrat
Det är uppbyggt på sju Pantonefärger som täcker 100 procent ECG-färgrymden. Digicolor delar upp dem i 14, en lite mörkare och en lite ljusare. Varje färgverk får två färgbehållare med de olika nyanserna. Färgerna blandas där för att matcha målet, Delta E. en färgsensor mäter av värdena hela tiden och sänder impulser till blandaren. Tekniken innebär att man alltid får samma värde oavsett substrat. Delta E blir dessutom ett digitalt värde som kan användas över hela världen.
– Det här var tidigare bara möjligt med digitalpressar, men nu fungerar det också med flexo. Vi kan nu erbjuda digitalisering av presstrycket, register och färgjusteringar i slutna system. Det innebär att analog och digital teknik har samma nivå av kontroll, samma uppsättningstider och materialförbrukning vid inkörning. Flexo är inte digitaltryck, det behövs fortfarande plåtar, men det är en digitaliserad process i dag.
Världspremiär för full spårbarhet
Det var mycket som var nytt. Till exempel hade man världspremiär för en lösning som möjliggör full spårbarhet av varje enskild förpackning. Det är ett samarbete mellan REVO-partnerna Esko, AVT, Pantone och X-Rite som ger ”digital” spårbarhet från originalfil, till pressen, till jobbvalideringen och slutlig lagring av data som genererats av tryckjobbet. Det bygger på Bobst Digital Flexo-teknik och kombinerar webCenter, Color Cert, SpectralLab och PantoneLive.
Bobst satsning in på den helt digitala trycktekniken via köpet av Mouvent är nu i ett skarpt läge. Pressarna hittar ut på marknaden och så här långt har det främst handlat om tryck på textil, men i Florens premiärkördes etikettpressen LB702-UV.
Hemligheten i Mouvents teknik står att finna i de kompakta klustren med skrivhuvuden, med en tryckbredd på 170 millimeter och en vikt på två kilo. De monteras sida vid sida. Ett kluster per färg. I stället för att ha styrningen av färgerna en bra bit från själva tryckjobbet har man gett varje kluster en egen styrning och en färgkammare. Varje kluster har fyra printhuvuden med total 8 192 munstycken.
Mouvent har utvecklat ett eget arbetsflöde till sin teknik, men säger att det är möjligt att använda de flöden man eventuellt redan har i sin produktion.
Om allt det här är teknik som kommer att revolutionera branschen återstår att se, men det är tydliga exempel på hur analogt och digitalt allt mer flyter ihop.
Text & Foto: Bo Wallteg