Mediakökets vd: "Vi fyller ett gap på marknaden"

PUBLICERAD: 27 april 2017
UPPDATERAD: 27 april

Nya investeringar i maskinparken sätter Mediaköket på kartan med ökad flexibilitet och speed-to-market.

Mediakökets upphottade maskinpark med en satsning på digitaltryck och efterbearbetning har lett till framgångar för det Helsingborgsbaserade företaget. Mediaköket som idag är en del av Flextrus och AR Packaging Group har med sina maskininvesteringar i digital tryckteknik och efterbearbetning på bred bana fått en unik uppsättning i maskinparken som sätter dem på kartan i Europa. De kan nu trycka samtliga Flextrus material och hela ÅR Packagings produktportfölj, skriver företaget i ett pressmeddelande. Samtidigt ser de tekniken de innehar som  idealisk för små ordrar lokala livsmedels- och hälsovårdsföretag, testlanseringar och förpackningsprototyper till större varumärkesägare, enligt Maud Rahm, vd på Mediaköket och Flextrus. Hon är glad över uppmärksamheten de fått från både befintliga och nya kunder.

– Det sofistikerade produkterbjudandet är ett starkt komplement till koncernen och möter tydligt marknadens behov, vilket bekräftas av ett högre intresse än väntat från både mindre lokala företag och stora multinationella varumärkesägare, säger Maud Rahm, VD på Mediaköket och Flextrus och fortsätter:

– De olika förfrågningarna visar att vi fyller ett gap på marknaden genom att öka flexibiliteten och speed-to-market, två kritiska aspekter för våra kunder i den ökande konkurrensen om hyllplats i butikerna.

Mediakökets bredare tryckpress kombineras med en bred efterbearbetningsenhet, titulerad ebeam,som kan användas för speciallacker, laminering och skärning.

Mats Winde, fabrikschef på Mediaköket;
– Efterbehandling med ebeam gör att vi kan tillverka en innovativ förpackning på ett mycket effektivt och validerat sätt.

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Digital implementering gav Stora Enso ökad produktionskapacitet

Stora Enso Packaging har sett en produktionskapacitetsökning på 4,4 procent och en produktionseffektivitetsökning på 3,3 procent efter implementeringen av Bobst Connect.
BOBST_Connect dashboard_used_by_Stora_Enso_Packagingx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx