Nya investeringar i maskinparken sätter Mediaköket på kartan med ökad flexibilitet och speed-to-market.
Mediakökets upphottade maskinpark med en satsning på digitaltryck och efterbearbetning har lett till framgångar för det Helsingborgsbaserade företaget. Mediaköket som idag är en del av Flextrus och AR Packaging Group har med sina maskininvesteringar i digital tryckteknik och efterbearbetning på bred bana fått en unik uppsättning i maskinparken som sätter dem på kartan i Europa. De kan nu trycka samtliga Flextrus material och hela ÅR Packagings produktportfölj, skriver företaget i ett pressmeddelande. Samtidigt ser de tekniken de innehar som idealisk för små ordrar lokala livsmedels- och hälsovårdsföretag, testlanseringar och förpackningsprototyper till större varumärkesägare, enligt Maud Rahm, vd på Mediaköket och Flextrus. Hon är glad över uppmärksamheten de fått från både befintliga och nya kunder.
– Det sofistikerade produkterbjudandet är ett starkt komplement till koncernen och möter tydligt marknadens behov, vilket bekräftas av ett högre intresse än väntat från både mindre lokala företag och stora multinationella varumärkesägare, säger Maud Rahm, VD på Mediaköket och Flextrus och fortsätter:
– De olika förfrågningarna visar att vi fyller ett gap på marknaden genom att öka flexibiliteten och speed-to-market, två kritiska aspekter för våra kunder i den ökande konkurrensen om hyllplats i butikerna.
Mediakökets bredare tryckpress kombineras med en bred efterbearbetningsenhet, titulerad ebeam,som kan användas för speciallacker, laminering och skärning.
Mats Winde, fabrikschef på Mediaköket;
– Efterbehandling med ebeam gör att vi kan tillverka en innovativ förpackning på ett mycket effektivt och validerat sätt.