McDonalds testar gräspapper i Tyskland

PUBLICERAD: 8 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Papper med tjugo procent gräs används till bland annat den här burgaren. Bilden tagen från deras promotion video.|Gräs från Nürnbergs fotbollsarena bidrar till förpackningsmaterialet. Hade det inte varit naturligare för McDonalds att hämta det från Hamburgs plan?

För att minska förpackningsavfallet testar McDonalds i Tyskland nu hamburgare inslagna i gräspapper. ”Detta sparar sjuttio procent förpackningsmaterial”, säger Holger Beeck, VD, McDonald’s Tyskland.

Med Deutschlandburger packar McDonald’s Germany en premiumburgare i gräspapper istället för i en kartongförpackning som ett led i arbetet med att fokusera mer på mer hållbara förpackningslösningar inför framtiden. Förutom Deutschlandburger finns McWraps också förpackade i gräspapper.

Förpackningstestet är en del av färdplanen för att minska plast och förpackningsavfall. Fram till 2025 måste alla förpackningar tillverkas av etthundra procent förnybart, återvunnet eller certifierat material.

”Som en ledande restaurangkedja på marknaden vill vi spela en aktiv roll för att minska plast- och förpackningsavfall”, säger Holger Beeck. ”I framtiden kommer vi till exempel att använda mindre mängd förpackningsmaterial och vi kommer att servera fler och fler hamburgare i alternativa förpackningar, till exempe li detta innovativa omslagspapper.”

Tack vare innovativa processer och införandet av gräsfibrer i papperet kan stora mängder energi, vatten och CO₂ sparas under produktionen. Dessutom används inga kemikalier i massaproduktionen. Gräspappret som McDonald’s använder har ett gräsinnehåll på tjugo procent och är FSC-certifierat. Det kommer från befintliga gräsmattor och konkurrerar således inte med andra potentiella användningar, enligt företaget.

Som en del av förtroendekampanjen ”Ganz bei Euch” (”Helt upp till dig”) vill företaget också uppmärksamma sina ansträngningar att minska avfall och det nya förpackningsmaterialet. En speciell sida på nätet har skapats för detta. Intresserade kan där hitta all information om den använda förpackningen och åtgärder. Kärnan i kampanjen är en film i sociala medier som sammanför två personer som är ovanligt förenade av ämnet gräs.

Pappret tillverkas av den tyska specialpapperstillverkaren Pfleiderer.

Gräs från Nürnbergs fotbollsarena bidrar till förpackningsmaterialet. Hade det inte varit naturligare för McDonalds att hämta det från Hamburgs plan?

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX