Mässpremiären i Sverige: Stort intresse för digitaltryckta förpackningar

PUBLICERAD: 6 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Mikael Pettersson gläds åt det stora intresset för inkjetprintern PKG-675i. Foto: Claes Nordström

Konica Minolta hade länge längtat efter att få premiärvisa hur man snabbt kan trycka wellpapplådor och förpackningar för en stor publik i Sverige. På Sign&Print Scandinavia blev det äntligen dags och inkjetprintern blev direkt en publikmagnet.

– Det är jättestort. Nästan alla stannar till där och tittar. Och det är mycket frågor, säger Mikael Pettersson på Konica Minolta.

Det han syftar på är Konica Minoltas instegsmaskin för förpackningstryck i korta serier on demand, PKG-675i. Inkjetprintern skriver ut i fyrfärg och är speciellt utvecklad för att hantera både wellpappark och förstansat material upp till 1080 kvadratmeter i timmen och klarar materialtjocklekar från 0,1 millimeter till 1,5 centimeter.

Många besökare tog chansen att få en demonstration av förpackningstrycket. Foto: Claes Nordström
Bra respons

Tre installationer har hittills gjorts hos kunder i Norden sedan PKG-675i lanserades i våras förra året. Två installationer har gjorts i Sverige och en i Norge. Maskinvisningen på Sign&Print-mässan, 5–7 april, fyller på listan med potentiella kunder att kontakta:

– Vi har en hel del leads, konstaterar Mikael Pettersson när vi träffar honom den andra mässdagen på Sign&Print Scandinavia.

Högproducerande tonermaskiner

Andra dragplåster i Konica Minoltas monter är AccurioPress C12000 och C14000. Det handlar om arkmatad tonerproduktion som de nu kan konkurrera med i högvolymsligan.

– Det här tar upp oss ett segment högre. Det högsta segmentet rent hastighets- och volymmässigt per månad, säger han och förklarar att de tidigare har varit bäst på att leverera maskiner som producerar 60-80 sidor i minuten. Den här tar upp oss i 14o sidor A4 i minuten, och gör 80 sidor i A3.

Nybryggt kaffe serveras till alla besökarna i montern av en barista. Ett signum för Konica Minolta när de ställer ut på mässor. Foto: Claes Nordström

Mikael Pettersson säger att tonermaskiner är Konica Minoltas hemmabana.

– Det är därifrån vi kommer. Men vi vill också kunna visa att vi har en industriell sida. Tyvärr kan vi inte ha med oss våra största maskiner för de är både lite för kapitalintensiva och stora. Det är tyvärr svårt att visa på de här lite mindre mässorna. Men vi har prover med oss och de har folk varit imponerade av. Vi vill sätta ner foten och på allvar visa att vi menar allvar med industrial printing, avslutar Mikael Pettersson.

Carina Allfors, marknadsföringsansvarig hos Konica Minolta. Foto: Claes Nordström

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox
Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label
Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label