Mässpremiären i Sverige: Stort intresse för digitaltryckta förpackningar

PUBLICERAD: 6 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Mikael Pettersson gläds åt det stora intresset för inkjetprintern PKG-675i. Foto: Claes Nordström

Konica Minolta hade länge längtat efter att få premiärvisa hur man snabbt kan trycka wellpapplådor och förpackningar för en stor publik i Sverige. På Sign&Print Scandinavia blev det äntligen dags och inkjetprintern blev direkt en publikmagnet.

– Det är jättestort. Nästan alla stannar till där och tittar. Och det är mycket frågor, säger Mikael Pettersson på Konica Minolta.

Det han syftar på är Konica Minoltas instegsmaskin för förpackningstryck i korta serier on demand, PKG-675i. Inkjetprintern skriver ut i fyrfärg och är speciellt utvecklad för att hantera både wellpappark och förstansat material upp till 1080 kvadratmeter i timmen och klarar materialtjocklekar från 0,1 millimeter till 1,5 centimeter.

Många besökare tog chansen att få en demonstration av förpackningstrycket. Foto: Claes Nordström
Bra respons

Tre installationer har hittills gjorts hos kunder i Norden sedan PKG-675i lanserades i våras förra året. Två installationer har gjorts i Sverige och en i Norge. Maskinvisningen på Sign&Print-mässan, 5–7 april, fyller på listan med potentiella kunder att kontakta:

– Vi har en hel del leads, konstaterar Mikael Pettersson när vi träffar honom den andra mässdagen på Sign&Print Scandinavia.

Högproducerande tonermaskiner

Andra dragplåster i Konica Minoltas monter är AccurioPress C12000 och C14000. Det handlar om arkmatad tonerproduktion som de nu kan konkurrera med i högvolymsligan.

– Det här tar upp oss ett segment högre. Det högsta segmentet rent hastighets- och volymmässigt per månad, säger han och förklarar att de tidigare har varit bäst på att leverera maskiner som producerar 60-80 sidor i minuten. Den här tar upp oss i 14o sidor A4 i minuten, och gör 80 sidor i A3.

Nybryggt kaffe serveras till alla besökarna i montern av en barista. Ett signum för Konica Minolta när de ställer ut på mässor. Foto: Claes Nordström

Mikael Pettersson säger att tonermaskiner är Konica Minoltas hemmabana.

– Det är därifrån vi kommer. Men vi vill också kunna visa att vi har en industriell sida. Tyvärr kan vi inte ha med oss våra största maskiner för de är både lite för kapitalintensiva och stora. Det är tyvärr svårt att visa på de här lite mindre mässorna. Men vi har prover med oss och de har folk varit imponerade av. Vi vill sätta ner foten och på allvar visa att vi menar allvar med industrial printing, avslutar Mikael Pettersson.

Carina Allfors, marknadsföringsansvarig hos Konica Minolta. Foto: Claes Nordström

Läs vidare

Gallus lanserar ett forskningsgenombrott - matt UV-inkjet

Gallus Group som är ett dotterbolag till Heidelberger Druckmaschinen AG lanserar nu det man kallar ett forskningsgenombrott: Gallus MatteJet-teknologi.
MatteJet_01x

Kartongbolaget investerar i ny press från Fujifilm

Helsingborgsföretaget Kartongbolaget köper Fujifilms Jet Press 750S. Målet är både att förbättra möjligheterna inom förpackning, prioritera hållbarhet och kunna erbjuda lösningar som sticker ut på butikshyllan.
Jet-Press-750S-Drupax

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1