Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

PUBLICERAD: 29 april 2024
UPPDATERAD: 29 april

 

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.

Martin Schmetzer är graffaren som skolade om sig själv till lettering-artist. Sedan 2011 har han jobbat som frilansande grafisk designer med basen i Älta, Nacka. Främst designar han förpackningar och etiketter, och i hans verk ser man tydliga influencer av både 1700–1800-tals typografi, old school kalligrafi – och självklart graffitin.

Har du någon gång satt foten på Systembolaget? Då är chansen stor att du sett flera av Martin Schmetzers verk. Han har specialiserat sig på handritad typografi, även kallat lettering. Kunder från hela världen vänder sig till Martin för hans unika sätt att bygga logotyper och förvandla bokstäver till konst.

– Det jag älskar med handritade bokstäver är samspelet mellan bokstäverna och betydelsen av orden man ritar som tillsammans formar en helhet.

Intresset för bokstäver och ritning växte fram tidigt i Martins liv. Till skillnad mot de flesta barn älskade han att få lära sig skrivstil i de där linjerade skrivhäftena på lekis. När han några år senare fick upp ögonen för grafitti blev det snabbt ett stort intresse.

Martin Schmetzer skissar.

– Graffitin var ett väldigt bra sätt att utforska alfabetet på och lära mig bokstävernas uppbyggnad. Som graffiti-målare behöver du inte följa några regler utan kan fritt vrida och vända på bokstäverna tills du skapat något eget och lekfullt. Under flera år ritade jag bara taggar och wildstyle-graffiti, säger han.

Med tiden växte även intresset fram för typografi från 1700–1800-talet och en fascination för gamla viktorianska logotyper och förpackningar. Sedan dess har Martin utforskat en mängd olika artistiska stilar, men fortfarande med hjärtat i graffitin.

– Min stil har utvecklats genom åren men jag tror att man kan antyda min graffitibakgrund i många av mina designs. Jag skulle säga att det gett mig en lekfullhet i mina bokstäver, och förmågan att experimentera med brytandet av typografiska regler där det passar. Ibland känner jag att det inte handlar om att designa snygga bokstäver utan att rita fula och komma undan med det.

Blind Seal whiskey – branding och etikett av Martin Schmetzer.
Penna, papper & podd

Martin berättar att hans arbetsprocess alltid börjar med research. Efter det slår han sig ner med papper och penna i sin villa i Älta och börjar klottra. Helst med en podd i lurarna (de som går varmast är The Daily, The Journal, 99% Invisible och Radiolab).

– Jag gör grova frimärksskisser först för att utforska olika kompositioner och lösningar för kunden att överväga. När ett koncept valts ritar jag rent skissen för hand för att sedan skanna in ritningen och rita av designen med vektorer i Illustrator. En lite lustig detalj är att jag sällan använder ritplatta eller ens mus när jag vektoriserar, jag gör allt med laptopens trackpad.

Förpackningsdesign för ölen Bryggmästarens. Kund: Åbro.
Självlärd

Martin beskriver sig själv som självlärd. Grunderna i Adobes program lärde han sig på gymnasiet, men har efter det samlat sin kunskap genom den beprövade kombon: fråga ut de med mer erfarenhet och en massa trial and error.
Tack vare en gymnasielärare i grafisk design fick han sommarjobb på ICA’s direktreklams-avdelning. Genom att layouta deras reklamblad kunde han slipa sina skills ytterligare i Indesign och Quarkxpress.

– Mitt första jobb efter skolan var på ett snabbtryckeri och där lärde jag mig mycket om hur man tar fram printfiler och olika tryck-original. Jag är inte så bra på att kolla på tutorials online utan gör det mest om jag måste lösa en ny uppgift under ett pågående uppdrag.

Branding och förpackningsdesign för Taylor’s Apothecary.

Vad har du för tips till andra som vill bli bra på lettering och typografi på egen hand?

– För mig var som tidigare nämnt graffiti en bra inkörsport. Men jag tror att det kan hjälpa att studera olika typer av kalligrafi också. Då förstår man varför bokstäver ser ut som de gör och hur de teoretiskt är uppbyggda av flera pen- och penseldrag. Det finns otroligt mycket inspiration att kolla in online, säger han.

Här tar vi en titt på några av Martins jobb
Caste’s Curse för kunden Diageo, genom byrån Jones Knowles Ritchie.

– Jones Knowles Ritchie kontaktade mig för att hjälpa till att ta fram en ordbild samt etikettram med banderoller för Orphan Barrels – Castle’s Curse Whisky. Jag blev sammankopplad med Illustratören Mike Sutfin från USA som ritade själva illustrationen. Det var ett väldigt roligt samarbete och jag har länge beundrat Mike’s jobb. Tyvärr säljs inte Orphan Barrel i Sverige men jag har förstått att dom är högt eftertraktade och deras flaskor har ett samlarvärde bland whiskydrickare.

Branding och etikett för vinet Colle Reale Rosso genom The Wine Agency.

– Colle Reale fanns sedan tidigare som rosévin men The Wine Agency ville ha en rebranding inför släppet av deras rödvin. Just nu jobbar jag faktiskt på att göra om den nuvarande designen för rosévinet.

Age of Wonders 4 med specialritat typsnitt av Martin Schmetzer.

– Jag hade tidigare jobbat med Paradox på ett liknande projekt för spelet Victoria 3 och fick frågan om att hjälpa till att ta fram logga, symbol och ett helt nytt skräddarsytt typsnitt för Age of Wonders 4. Det är väldigt roligt att jobba med Paradox och man märker att deras kreativa team är kunniga, noggranna och testar många olika spår på testgrupper innan dom väljer slutgiltig rutt.

För Age of Wonders 4 ville utvecklaren ha mängder av alternativ att välja mellan – på bild bara några av dem.

För Age of Wonders 4 ville utvecklaren ha mängder av alternativ att välja mellan – på bild bara några av dem.
Slutligen, vilken typ av jobb tycker du är roligast att göra?

– Förpackningar är väldigt roliga och jag älskar att se min design tryckt som slutprodukt. Att vara med och välja bland olika materialval, papper och trycktekniker ger mig nördig tillfredställelse.

För att se mer av Martins arbeten, checka in hans sajt och insta!

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex