Märkningen ”Från Sverige” i rikstäckande butikskampanj

PUBLICERAD: 27 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Hela hösten pågår kampanjen för ursprungsmärkningen ”Från Sverige” i butikerna. 

Hela hösten ska ursprungsmärkningen ”Från Sverige” synas på bred front i butikerna. Målet är att möta den allt starkare efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter och påminna konsumenten om att göra aktiva val i butiken. 
Bakom kampanjen, som pågår hela hösten fram till december, står Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

”Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet. På avdelningen frukt och grönt exponerar vi märket Från Sverige och på charkavdelningen märket Kött från Sverige”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning. 

Idag söker varannan konsument efter svenska varor ,när de handlar och märkningen Från Sverige ska göra det lättare att hitta och välja svenskt i butiken.

”Det är viktigt med en tydlig ursprungsmärkning som Från Sverige, när efterfrågan på svenskproducerat växer så starkt”, säger Maria Forshufvud.

Ursprungsmärkningen har funnits i drygt ett år och har idag över 120 svenska leverantörer anslutna och fler än 7.000 märkta varor.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.