Märkningen ”Från Sverige” i rikstäckande butikskampanj

PUBLICERAD: 27 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Hela hösten pågår kampanjen för ursprungsmärkningen ”Från Sverige” i butikerna. 

Hela hösten ska ursprungsmärkningen ”Från Sverige” synas på bred front i butikerna. Målet är att möta den allt starkare efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter och påminna konsumenten om att göra aktiva val i butiken. 
Bakom kampanjen, som pågår hela hösten fram till december, står Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

”Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet. På avdelningen frukt och grönt exponerar vi märket Från Sverige och på charkavdelningen märket Kött från Sverige”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning. 

Idag söker varannan konsument efter svenska varor ,när de handlar och märkningen Från Sverige ska göra det lättare att hitta och välja svenskt i butiken.

”Det är viktigt med en tydlig ursprungsmärkning som Från Sverige, när efterfrågan på svenskproducerat växer så starkt”, säger Maria Forshufvud.

Ursprungsmärkningen har funnits i drygt ett år och har idag över 120 svenska leverantörer anslutna och fler än 7.000 märkta varor.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson

Billerud utser ny chef för verksamheten i Nordamerika

Billerud hade till för något år sedan stora planer på att bygga om fabriken i Escanada till en kartongproducerande enhet i storlek med den jättemaskin man har i Grums. Så blev det inte och det beslutet ledde till lite turbulens på managementnivå. Nu har koncernen utsett Doug Schwartz till President Billerud North America och medlem av bolagets koncernledning.
Billerudx

Svåra val för juryn i Packnorth Award 2024

Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna. Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas. Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna.Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas.
packnorth-juryn-utvaldx