Hela hösten ska ursprungsmärkningen ”Från Sverige” synas på bred front i butikerna. Målet är att möta den allt starkare efterfrågan på svenska råvaror, livsmedel och växter och påminna konsumenten om att göra aktiva val i butiken.
Bakom kampanjen, som pågår hela hösten fram till december, står Svenskmärkning AB, som ägs gemensamt av LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.
”Vi vill uppmärksamma ursprungsmärkta produkter i butiken och få konsumenterna att känna igen märket, så att de aktivt kan välja de svenskproducerade produkter de efterfrågar. Med kampanjmaterial i butikens entré påminns kunden om märket redan i början av kundvarvet. På avdelningen frukt och grönt exponerar vi märket Från Sverige och på charkavdelningen märket Kött från Sverige”, säger Maria Forshufvud, VD för Svenskmärkning.
Idag söker varannan konsument efter svenska varor ,när de handlar och märkningen Från Sverige ska göra det lättare att hitta och välja svenskt i butiken.
”Det är viktigt med en tydlig ursprungsmärkning som Från Sverige, när efterfrågan på svenskproducerat växer så starkt”, säger Maria Forshufvud.
Ursprungsmärkningen har funnits i drygt ett år och har idag över 120 svenska leverantörer anslutna och fler än 7.000 märkta varor.