Årets Anuga FoodTec i Köln – uppskjuten från i fjol pga pandemin – blev en ganska mager tillställning, jämfört med mässan år 2018. Både antalet utställare och antalet besökare var betydligt färre än förra gången.
När Anuga FoodTec 2022, som ägde rum 26 – 29 april, stängde portarna kunde arrangören Köln Messe konstatera att mässan under de fyra dagarna besökts av cirka 25.000 personer från sammanlagt 120 länder och att antalet utställare uppgått till 1.034 stycken från 44 länder. 60 procent av utställarna kom från länder utanför Tyskland.
I jämförelse med Anuga FoodTec år 2018, så innebar årets mässa ett ganska magert utfall – den gången lockade mässan dubbelt så många intresserade, nämligen över 50.000 besökare från 152 länder och bestod av montrar från 1.657 utställare av vilka merparten, eller 1.002 stycken, kom från länder utanför Tyskland.
Men trots det jämförelsevis magra utfallet av årets mässa, så var arrangörerna glada och nöjda med att man kunnat göra en ”nystart” och arrangera en mässa efter all osäkerhet och tidsförskjutning som Corona-pandemin fört med sig.
”Anuga FoodTec är och förblir en central och internationell mötesplats för branschen. Och dess position har tydligt understrukits av nylanseringen av mässan här i Köln. Rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, kommenterar Köln Messes VD och koncernchef Gerald Böse.
För den som inte besökte Köln och Anuga FoodTec nu i april så finns det möjlighet att i efterhand via den digitala plattformen Anuga FoodTec @home få information, se missade presentationer från kongressprogrammet och nätverka med utställare, mm. Plattformen är automatiskt öppen för alla som besökte mässan fysiskt i Köln och den är också tillgänglig för alla andra efter gratis registrering. Den digital plattformen kommer att fungera fram till den 30 juni år.
Nästa Anuga FoodTec är planerad att äga rum i Köln 19 till 22 mars 2024.