Magert på Anuga FoodTec 2022: Färre besökare och utställare

PUBLICERAD: 3 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Anuga FoodTec 2022 i Köln lockade cirka 25.000 besökare från 120 länder, vilket var en halvering av besökarantalet vid mässan år 2018. (Bild Köln Messe)|”Vi är nöjda med nylanseringen av mässan – rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, säger Gerald Böse, Köln Messe. (Bild Köln Messe)

Årets Anuga FoodTec i Köln – uppskjuten från i fjol pga pandemin – blev en ganska mager tillställning, jämfört med mässan år 2018. Både antalet utställare och antalet besökare var betydligt färre än förra gången.

När Anuga FoodTec 2022, som ägde rum 26 – 29 april, stängde portarna kunde arrangören Köln Messe konstatera att mässan under de fyra dagarna besökts av cirka 25.000 personer från sammanlagt 120 länder och att antalet utställare uppgått till 1.034 stycken från 44 länder. 60 procent av utställarna kom från länder utanför Tyskland.
I jämförelse med Anuga FoodTec år 2018, så innebar årets mässa ett ganska magert utfall – den gången lockade mässan dubbelt så många intresserade, nämligen över 50.000 besökare från 152 länder och bestod av montrar från 1.657 utställare av vilka merparten, eller 1.002 stycken, kom från länder utanför Tyskland.

”Vi är nöjda med nylanseringen av mässan – rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, säger Gerald Böse, Köln Messe. (Bild Köln Messe)

Men trots det jämförelsevis magra utfallet av årets mässa, så var arrangörerna glada och nöjda med att man kunnat göra en ”nystart” och arrangera en mässa efter all osäkerhet och tidsförskjutning som Corona-pandemin fört med sig.

”Anuga FoodTec är och förblir en central och internationell mötesplats för branschen. Och dess position har tydligt understrukits av nylanseringen av mässan här i Köln. Rätt koncept, vid rätt tidpunkt”, kommenterar Köln Messes VD och koncernchef Gerald Böse.

För den som inte besökte Köln och Anuga FoodTec nu i april så finns det möjlighet att i efterhand via den digitala plattformen Anuga FoodTec @home få information, se missade presentationer från kongressprogrammet och nätverka med utställare, mm. Plattformen är automatiskt öppen för alla som besökte mässan fysiskt i Köln och den är också tillgänglig för alla andra efter gratis registrering. Den digital plattformen kommer att fungera fram till den 30 juni år.

Nästa Anuga FoodTec är planerad att äga rum i Köln 19 till 22 mars 2024.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top