Lyckat försök med ”egen mugg” ledde till färre engångsbägare

PUBLICERAD: 8 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Sedan Pressbyrån och 7-Eleven införde tre kronors rabatt till kaffeköpare, som har med egen mugg att dricka ur, har förbrukningen av engångsbägare sjunkit markant i Sverige!

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven, som haft med sig en egen mugg, fått en rabatt på tre kronor per kaffe. Och nu visar statistiken för maj, juni, juli och augusti att det har lett till en minskad förbrukning av engångsmuggar med 1,55 procent i hela riket och 5,67 procent i butiker med studentnära lägen.

En engångsmuggar är vanligtvis till stor del gjord av papper, men har en barriärinsida av plast. Och engångsartiklar av plast står i dag för ungefär hälften av allt skräp, som hittas på europeiska stränder. EU har beslutat att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast, som exempelvis engångsmuggar för kaffe, ska minska.

Håll Sverige Rent driver sedan 2018 ett projekt, som heter ”Hej då engångsmugg”. Som en del i projektet samarbetar Håll Sverige Rent med Reitan Conveinence Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Syftet med samarbetet är att minska förbrukningen av engångsmuggar.

I våras startade Håll Sverige Rent ett försöksprojekt tillsammans med Pressbyrån eller 7-Eleven, där kunder, som har med sig en egen kaffemugg, får en rabatt på tre kronor per kaffe. Målet var att minska förbrukningen med 5 procent totalt och det målet ser nu ut att nås i butiker med studentnära lägen. I hela riket är det en minskning med 1,55 procent, vilket, om trenden håller i sig året ut, skulle betyda en minskning på 150.000 engångsmuggar från april till årsskiftet.

”Resultatet fram till nu är mycket lovande, men det krävs att vi fortsätter påminna kunderna om erbjudandet för att ännu fler ska ta med egen mugg, när de handlar kaffe. Vår förhoppning är att fler kedjor ansluter till initiativet ´Hej då engångsmugg´, tillsammans kan vi verkligen göra stor skillnad för miljön”, säger Lennart Schultz, kommunikationschef på RCS.

”Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser, när vi är ute och mäter skräp i naturen eller på stränder. Därför är det oerhört glädjande att vi ser att vi kan ändra människors beteenden med till synes små förändringar. Fler och fler inser att det moderna sättet att dricka sitt kaffe på språng är ur en egen, medhavd mugg”, säger Johanna Ragnartz, VD för Håll Sverige Rent.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax