Livsmedelsförpackningar ökar – når 41,7 miljoner ton år 2031

PUBLICERAD: 31 oktober 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Marknaden för livsmedelsförpackningar fortsätter att växa i Europa och väntas uppgå till 41,7 miljoner ton år 2031. (Bild Ceresana)|Studien är den andra i ordningen, som Ceresana gör över den europeiska marknaden för livsmedelsförpackningar. (Bild Ceresana)

Efterfrågan på livsmedelsförpackningar fortsätter att växa och marknaden i Europa väntas nå en volym på 41,7 miljoner ton år 2031. Det framgår av en stor undersökning av tyska marknadsanalysföretaget Ceresana.

Det är andra gången som Ceresana har analyserat den europeiska marknaden för livsmedelsförpackningar i alla kategorier utom drycker. I den nya studien har man inkluderat inte bara primärförpackningar av olika material och utföranden utan även sekundära förpackningar och transporförpackningar.

De senaste åren har utvecklingen för olika förpackningsmaterial och förpackningstyper varierat, mycket beroende på faktorer som Corona-pandemin, hållbarhetstrenden, e-handel, energipriser, mm.

Under pandemins lockdown hamstrades konserver och då steg efterfrågan på metallförpackningar, men nu minskar metallösningar igen, med undantag av metallbaserade tuber. Hållbarhetstänkandet, som slår igenom alltmer bland konsumenterna, och uppgången inom ekologiska livsmedel gör att lösningar som anses vara miljövänliga, som bioplastförpackningar, pappersbaserade koncept och förpackningar av återvunnen plast gynnas, medan glasförpackningar – trots att de ofta har en ”grön” image – fortsätter att minska.

Bekvämlighet är viktig för både producenter och konsumenter: e-handelns behov av sekundär och fraktförpackningar ökar efterfrågan på wellpapp och trenden mot hyllfärdiga förpackningar gynnar pappers- och kartongbaserade livsmedelsförpackningar.

När pandemin härjade som värst ökade dagligvaruhandeln och mängden primärförpackningar för livsmedel i många länder, eftersom restauranger, etc. stängdes och konsumenterna var hänvisade att laga mat själva. Nu påverkar istället de stigande el- och energipriserna människors vardag och många drar in på mat och ändrar matvanor för att kompensera för högre energikostnader.

Enligt Ceresanas undersökning visar försäljningen av färska bakverk, färskt kött och fisk en knapp ökning, medan den starkaste tillväxten på livsmedelsmarknaden för närvarande finns inom frukostflingor och färdigrätter samt kylda och frysta livsmedel.

Studien är den andra i ordningen, som Ceresana gör över den europeiska marknaden för livsmedelsförpackningar. (Bild Ceresana)

Undersökningen konstaterar att så kallade ”convenience”-produkter är en särskild utmaning för förpackningstillverkare, eftersom transport- och lagringstiderna blir längre och längre, och med dem de önskade hållbarhetsperioderna – men samtidigt ska förpackningarna vara attraktiva, praktiska och återvinningsbara, samtidigt som de bör göras lättare och om möjligt mer kostnadseffektiva. Förpackningsindustrin svarar på dessa komplexa krav med innovativa material och teknologier: för att ytterligare minska förpackningens vikt och resursanvändningen används exempelvis ståpåsar inom allt fler områden. Längre hållbarhet för livsmedel uppnås genom packning med modifierad atmosfär (MAP) vilket i sin tur gynnar efterfrågan på plastfilmer med sådana högbarriäregenskaper som krävs för MAP.

Tre kapitel
Ceresanas studie är indelad i tre större kapitel, där kapitel 1 analyserar den europeiska efterfrågan på livsmedelsförpackningar, inklusive Ryssland och Turkiet. Kapitel 2 innehåller verifierade uppgifter för 22 enskilda europeiska länder och där olika förpackningsmaterial, -typer och användningsområden granskas i detalj. I kapitel 3 listas användbara företagsprofiler för de viktigaste tillverkarna av livsmedelsförpackningar. 90 olika tillverkare är nämnda, bland dem märks namn som Tetra Pak, Amcor, Berry Plastics, DS Smith, Sealed Air, Smurfit Kappa, Sonoco, Coveris, m. fl.

Mer info om Ceresanas omfattande studie finns HÄR.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx