Livslång försörjning av kaviar blev ”arvodet” till lintotten Carl Ameln, när hans bild år 1955 hamnade på tuberna till storsäljaren Kalles Kaviar!
Kaviartuben med lintotten ”Kalle” är något av en svensk institution och Carl Ameln, som nu passerat 70-års strecket, är troligen ”Sverige mest kramade man”…
Det var 1954, som livsmedelsföretaget Aktiebolaget Bröderna Ameln (sedermera Abba) lanserade en helt ny kaviar på den svenska marknaden. Receptet lär företaget ha köpt av en gårdfarihandlare samma år och det som skilde den nya kaviaren från konkurrenterna var att den var rökt, vilket gav en mildare smak åt kaviaren.
Till en början hade kaviartuben ingen dekor, men eftersom den mildare kaviaren uppskattades extra mycket av barn- och ungdomar beslöt man ganska snart, efter en idé av meriterade reklammannen Claes Mörner, att förse tuben med en bild på en blond, blåögd kille med ett vanligt pojknamn.
Valet föll på Abbachefen Christian Amelns son Carl och ett foto från badstranden, som hans mamma hade tagit, fick bilda underlag till den grafiska – och ikoniska! – bilden av en leende ”Kalle” som glatt håller i sin kaviarmacka..!
”Kalles Kaviar” blev en succé. Redan första året sålde Abba mer än en miljon tuber med det, som i dag tillsammans med knäckebröd troligen är det mest kända svenska livsmedlet.
Genom åren har Kalles Kaviar genomgått flera förändringar, både designmässigt vad gäller tuben, men också innehållsmässigt med flera olika smakvarianter. Men bilden på lintotten ”Kalle” har alltid funnits med – det är ett vinnande koncept, som man svårligen kan ändra på!
Och för ”Kalle” själv blev arvodet, för att hans bild fick pryda kaviartuben, att han i hela sitt liv skulle få så mycket Kalles Kaviar han ville och orkade. Och så är det än i dag. Nu är ”Kalle” över 70 år men han äter ”sin” kaviar varje dag!
”De brukar skicka några lådor varje år. Det är bara att ringa, så skickar de hem en låda. Det är underbart”, sa Carl Ameln i en tidningsintervju häromåret.