Lintotten på kaviartuben är ”vår mest kramade man”...

PUBLICERAD: 27 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Så här ser ”Kalle” ut i dag. Carl Ameln har passerat 70 år|men än kan man se likheterna med den unge lintott

Livslång försörjning av kaviar blev ”arvodet” till lintotten Carl Ameln, när hans bild år 1955 hamnade på tuberna till storsäljaren Kalles Kaviar!
Kaviartuben med lintotten ”Kalle” är något av en svensk institution och Carl Ameln, som nu passerat 70-års strecket, är troligen ”Sverige mest kramade man”…

Det var 1954, som livsmedelsföretaget Aktiebolaget Bröderna Ameln (sedermera Abba) lanserade en helt ny kaviar på den svenska marknaden. Receptet lär företaget ha köpt av en gårdfarihandlare samma år och det som skilde den nya kaviaren från konkurrenterna var att den var rökt, vilket gav en mildare smak åt kaviaren.

Till en början hade kaviartuben ingen dekor, men eftersom den mildare kaviaren uppskattades extra mycket av barn- och ungdomar beslöt man ganska snart, efter en idé av meriterade reklammannen Claes Mörner, att förse tuben med en bild på en blond, blåögd kille med ett vanligt pojknamn.

Valet föll på Abbachefen Christian Amelns son Carl och ett foto från badstranden, som hans mamma hade tagit, fick bilda underlag till den grafiska – och ikoniska! – bilden av en leende ”Kalle” som glatt håller i sin kaviarmacka..!

”Kalles Kaviar” blev en succé. Redan första året sålde Abba mer än en miljon tuber med det, som i dag tillsammans med knäckebröd troligen är det mest kända svenska livsmedlet.

Genom åren har Kalles Kaviar genomgått flera förändringar, både designmässigt vad gäller tuben, men också innehållsmässigt med flera olika smakvarianter. Men bilden på lintotten ”Kalle” har alltid funnits med – det är ett vinnande koncept, som man svårligen kan ändra på!

Och för ”Kalle” själv blev arvodet, för att hans bild fick pryda kaviartuben, att han i hela sitt liv skulle få så mycket Kalles Kaviar han ville och orkade. Och så är det än i dag. Nu är ”Kalle” över 70 år men han äter ”sin” kaviar varje dag!

”De brukar skicka några lådor varje år. Det är bara att ringa, så skickar de hem en låda. Det är underbart”, sa Carl Ameln i en tidningsintervju häromåret.

Källor Orkla Foods Sverige, Wikipedia, m fl

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx