Lintotten på kaviartuben är ”vår mest kramade man”...

PUBLICERAD: 27 april 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Så här ser ”Kalle” ut i dag. Carl Ameln har passerat 70 år|men än kan man se likheterna med den unge lintott

Livslång försörjning av kaviar blev ”arvodet” till lintotten Carl Ameln, när hans bild år 1955 hamnade på tuberna till storsäljaren Kalles Kaviar!
Kaviartuben med lintotten ”Kalle” är något av en svensk institution och Carl Ameln, som nu passerat 70-års strecket, är troligen ”Sverige mest kramade man”…

Det var 1954, som livsmedelsföretaget Aktiebolaget Bröderna Ameln (sedermera Abba) lanserade en helt ny kaviar på den svenska marknaden. Receptet lär företaget ha köpt av en gårdfarihandlare samma år och det som skilde den nya kaviaren från konkurrenterna var att den var rökt, vilket gav en mildare smak åt kaviaren.

Till en början hade kaviartuben ingen dekor, men eftersom den mildare kaviaren uppskattades extra mycket av barn- och ungdomar beslöt man ganska snart, efter en idé av meriterade reklammannen Claes Mörner, att förse tuben med en bild på en blond, blåögd kille med ett vanligt pojknamn.

Valet föll på Abbachefen Christian Amelns son Carl och ett foto från badstranden, som hans mamma hade tagit, fick bilda underlag till den grafiska – och ikoniska! – bilden av en leende ”Kalle” som glatt håller i sin kaviarmacka..!

”Kalles Kaviar” blev en succé. Redan första året sålde Abba mer än en miljon tuber med det, som i dag tillsammans med knäckebröd troligen är det mest kända svenska livsmedlet.

Genom åren har Kalles Kaviar genomgått flera förändringar, både designmässigt vad gäller tuben, men också innehållsmässigt med flera olika smakvarianter. Men bilden på lintotten ”Kalle” har alltid funnits med – det är ett vinnande koncept, som man svårligen kan ändra på!

Och för ”Kalle” själv blev arvodet, för att hans bild fick pryda kaviartuben, att han i hela sitt liv skulle få så mycket Kalles Kaviar han ville och orkade. Och så är det än i dag. Nu är ”Kalle” över 70 år men han äter ”sin” kaviar varje dag!

”De brukar skicka några lådor varje år. Det är bara att ringa, så skickar de hem en låda. Det är underbart”, sa Carl Ameln i en tidningsintervju häromåret.

Källor Orkla Foods Sverige, Wikipedia, m fl

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback