Lidls Sverige-chef blir ny landschef för Lidl i USA

PUBLICERAD: 17 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Johannes Fieber (t.v.) lämnar chefskapet över Lidl Sverige och blir ny landschef för Lidl i USA. Hans efterträdare som Sverige-chef blir Johan Augustsson (t.h.).

Johannes Fieber, som under två år lett Lidl Sverige med framgång, går vidare inom koncernen och kommer ta över rollen som landschef för Lidl USA. Hans efterträdare rekryteras från de egna leden: Johan Augustsson, idag fastighetsdirektör och medlem i ledningsgruppen, tillträder som landschef för Lidl Sverige den 1 juni 2018.

När Johannes Fieber kom från Lidl Italien och dessförinnan Lidl Tyskland och tog över ansvaret för den svenska marknaden, satte han en strategi för tillväxt som bland annat innehöll en långsiktig satsning på hållbarhet och en upprustning och utbyggnad av butiksnätet. Under de senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga branschen. Omsättningen ökade 2016/17 med 7,5 procent och 2017/18 med 11,2 procent och Lidl närmar sig nu en omsättning på 10 miljarder kronor per år. 2017 blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin hela svenska verksamhet.

”Det är med stolthet jag lämnar Lidl Sverige. Alla vi som jobbar på Lidl, har tillsammans jobbat hårt och lyckats nå många av de höga målen, som vi satte, när jag kom till Sverige”  säger Johannes Fieber, i en kommentar.

Nye Sverige-chefen Johan Augustsson har en lång bakgrund inom företaget och har varit med sedan starten 2003. Han har innehaft flera ledande positioner roller bland annat som försäljningsdirektör och nu närmast som fastighetsdirektör med ansvar för företagets växande butiksnät. 

”Mitt uppdrag är tydligt, Lidl ska fortsätta ta marknadsandelar i Sverige. Jag tar över med de bästa förutsättningarna; fler och fler kunder väljer Lidl och vi är ett företag som växer genom bland annat ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete på bred front”, säger Johan Augustsson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432