Lidls Sverige-chef blir ny landschef för Lidl i USA

PUBLICERAD: 17 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Johannes Fieber (t.v.) lämnar chefskapet över Lidl Sverige och blir ny landschef för Lidl i USA. Hans efterträdare som Sverige-chef blir Johan Augustsson (t.h.).

Johannes Fieber, som under två år lett Lidl Sverige med framgång, går vidare inom koncernen och kommer ta över rollen som landschef för Lidl USA. Hans efterträdare rekryteras från de egna leden: Johan Augustsson, idag fastighetsdirektör och medlem i ledningsgruppen, tillträder som landschef för Lidl Sverige den 1 juni 2018.

När Johannes Fieber kom från Lidl Italien och dessförinnan Lidl Tyskland och tog över ansvaret för den svenska marknaden, satte han en strategi för tillväxt som bland annat innehöll en långsiktig satsning på hållbarhet och en upprustning och utbyggnad av butiksnätet. Under de senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga branschen. Omsättningen ökade 2016/17 med 7,5 procent och 2017/18 med 11,2 procent och Lidl närmar sig nu en omsättning på 10 miljarder kronor per år. 2017 blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin hela svenska verksamhet.

”Det är med stolthet jag lämnar Lidl Sverige. Alla vi som jobbar på Lidl, har tillsammans jobbat hårt och lyckats nå många av de höga målen, som vi satte, när jag kom till Sverige”  säger Johannes Fieber, i en kommentar.

Nye Sverige-chefen Johan Augustsson har en lång bakgrund inom företaget och har varit med sedan starten 2003. Han har innehaft flera ledande positioner roller bland annat som försäljningsdirektör och nu närmast som fastighetsdirektör med ansvar för företagets växande butiksnät. 

”Mitt uppdrag är tydligt, Lidl ska fortsätta ta marknadsandelar i Sverige. Jag tar över med de bästa förutsättningarna; fler och fler kunder väljer Lidl och vi är ett företag som växer genom bland annat ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete på bred front”, säger Johan Augustsson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01