Lidl finansierar utveckling av matförpackning av returplast

PUBLICERAD: 20 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Återvunnen plast från konsumentförpackningar ska användas för att skapa en livsmedelsgodkänd plastfilm, som kan användas och formas till livsmedelsförpackningar. (Bild RISE IVF)|RISE-forskaren Mattias Andersson leder projektet. (Bild RISE)

Med hjälp av finansiellt stöd från livsmedelskedjan Lidl Sverige leder forskningsinstitutet RISE ett pågående utvecklingsprojekt med syfte att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. I projektet deltar även plastförpackningskoncernen Trioworld samt livsmedelsföretagen Orkla Foods och Nestlé.

Projektet beräknas vara klart vid kommande årsskifte och finansieringen sker via LidlFutureInitiatives Plastutmaningen. Projektkostnaden är budgeterad till 1,88 miljoner kronor.

Lidl skriver i ett pressmeddelande att förpackningen blir den första i sitt slag, eftersom nuvarande lagstiftning kring material i livsmedelskontakt begränsar möjligheten att använda återvunnen konsumentplast i livsmedelsförpackningar. Om alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker.

”Livsmedelsbranschen tampas med utmaningen att öka andelen återvunnet material i sina förpackningar. För att vi och övriga branschen ska kunna nå våra plastmål behöver utbudet breddas, innovation premieras och konventionella metoder utmanas. Vi är därför oerhört stolta över att genom Plastutmaningen 2019 ha bidragit till det här banbrytande projektet, där RISE och Trioworld arbetar för att kunna använda konsumentplast från andra insamlingssystem på ett säkert sätt i livsmedelsförpackningar”, säger Ingrid Roth, Packaging Manager på Lidl Sverige.

Enligt information från RISE innebär projektet att man ska försöka utveckla en livsmedelsgodkänd formbar flerskiktsfilm bestående av nyråvara på utsidorna och återvunnet returnerat plastmaterial från konsumentförpackningar i mitten.

”Genom projektet hoppas vi kunna visa att det går att använda återvunnen plast även i regulatoriskt krävande applikationer som livsmedelsförpackningar och därmed öka efterfrågan och användningen av återvunnen plast”, skriver RISE på sin hemsida.

RISE-forskaren Mattias Andersson leder projektet. (Bild RISE)

RISE skriver också att för att skapa en livsmedelsklassad förpackning av återvunnen konsumentplast behövs innovationer i bearbetningsprocessen och i designen av förpackningsmaterialet.

”Att använda återvunnen plast i nya förpackningar för livsmedelskontakt är en de tuffaste utmaningarna, när det kommer till plaståtervinning, speciellt när det gäller att garantera livsmedelssäkerhet, kvalité och att klara av de hårda lagkraven. I det här projektet kommer vi att arbeta både med att ta fram en film, som går att bearbeta i befintliga anläggningar, men som också är designad på ett sådant vis, att den skyddar livsmedlet och är återvinningsbar. Ett lyckat projekt kommer att vara vägledande för att skapa en mer cirkulär plastekonomi”, säger Mattias Andersson, som är forskare vid RISE IVF och leder projektet.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx