Lexit tar kliv inom digital etikettproduktion

PUBLICERAD: 2 oktober 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Lexit Group förbättrar sitt digitala etiketthanteringssystem. Genom att automatisera delar av etikettflödet så frigör de tid och förenklar för kunden.

Att automatisera och göra det enklare att producera med digitala etikettsystem är ett arbete som Lexit Group har arbetat med under en lång tid. Det handlar om att utveckla systemen och ligga i framkant i den digitala utvecklingen i alla led, främst för kunder  men även internt i produktion. Det innefattar exempelvis tryckpressar som automatiskt byter klichéer till nästa jobb och på så sätt maximerar effektiviteten i produktionen. Kunden kan även via ett webbcenter hålla koll på hur produktionen går och godkänna nya design- och layoutförslag innan produktionen påbörjas, vilket i förlängningen ger ökad säkerhet kring beställningsrutiner samt förhindrar felaktigheter i produktionen.

– Säkerhet inom alla led av produktionen är något vi anser är mycket viktigt, exempelvis när det handlar om livsmedelsproducenter. Om det upptäcks felaktigheter vid kontroll av deklarationer och näringsinnehåll är det lätt att påpeka och ändra med vårt system”, säger Kai Gunnar Herseth, ägare och utvecklare av Lexit Group.

Kai Gunnar Herseth, ägare och utvecklare av Lexit Group.

Enligt Lexit Group har de under hösten gjort flera banbrytande förändringar av de digitala flöden. Kunderna får en mer detaljerad översikt och hantering av etiketter och företagets senaste automationslösning  sparar in på resurser i flera led. Systemet hanterar nu en hel serie på hundratals utskrivna etikettfiler utan att någon har lagt sina händer på varje etikettfil. Det har blivit möjligt genom en detaljerad excelfil och en anpassad designfil för variabel utmatning.

Ett exempel på detta är producenten Bama som i somras hade behov av flera hundra olika etiketter för sina jordgubbsprodukter. Men den automatiserade produktionsmodellen kunde Lexit spara in både tid och resurser. Detta ger oss oöverträffade möjligheter i den framtida etikettproduktionen, enligt Lexit.

Lexit Group är en skandinavisk leverantör inom datainsamling, RFID, POS/detaljhandel, produktmärkning, etiketter och programvarulösningar. Koncernen, som i dag sysselsätter 120 anställda har sitt huvudsäte i Norge och omsätter årligen cirka 380 miljoner norska kronor (närmare 413 miljoner svenska kronor)

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker