Lexit tar kliv inom digital etikettproduktion

PUBLICERAD: 2 oktober 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Lexit Group förbättrar sitt digitala etiketthanteringssystem. Genom att automatisera delar av etikettflödet så frigör de tid och förenklar för kunden.

Att automatisera och göra det enklare att producera med digitala etikettsystem är ett arbete som Lexit Group har arbetat med under en lång tid. Det handlar om att utveckla systemen och ligga i framkant i den digitala utvecklingen i alla led, främst för kunder  men även internt i produktion. Det innefattar exempelvis tryckpressar som automatiskt byter klichéer till nästa jobb och på så sätt maximerar effektiviteten i produktionen. Kunden kan även via ett webbcenter hålla koll på hur produktionen går och godkänna nya design- och layoutförslag innan produktionen påbörjas, vilket i förlängningen ger ökad säkerhet kring beställningsrutiner samt förhindrar felaktigheter i produktionen.

– Säkerhet inom alla led av produktionen är något vi anser är mycket viktigt, exempelvis när det handlar om livsmedelsproducenter. Om det upptäcks felaktigheter vid kontroll av deklarationer och näringsinnehåll är det lätt att påpeka och ändra med vårt system”, säger Kai Gunnar Herseth, ägare och utvecklare av Lexit Group.

Kai Gunnar Herseth, ägare och utvecklare av Lexit Group.

Enligt Lexit Group har de under hösten gjort flera banbrytande förändringar av de digitala flöden. Kunderna får en mer detaljerad översikt och hantering av etiketter och företagets senaste automationslösning  sparar in på resurser i flera led. Systemet hanterar nu en hel serie på hundratals utskrivna etikettfiler utan att någon har lagt sina händer på varje etikettfil. Det har blivit möjligt genom en detaljerad excelfil och en anpassad designfil för variabel utmatning.

Ett exempel på detta är producenten Bama som i somras hade behov av flera hundra olika etiketter för sina jordgubbsprodukter. Men den automatiserade produktionsmodellen kunde Lexit spara in både tid och resurser. Detta ger oss oöverträffade möjligheter i den framtida etikettproduktionen, enligt Lexit.

Lexit Group är en skandinavisk leverantör inom datainsamling, RFID, POS/detaljhandel, produktmärkning, etiketter och programvarulösningar. Koncernen, som i dag sysselsätter 120 anställda har sitt huvudsäte i Norge och omsätter årligen cirka 380 miljoner norska kronor (närmare 413 miljoner svenska kronor)

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432