Ledande belysningsföretag tar bort plast i sina förpackningar

PUBLICERAD: 10 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Globala belysningsföretaget Signify tar bort all plast i sina konsumentförpackningar år 2021. (Bild Signify)

Ledande globala belysningsföretaget Signify skriver att man deltar aktivt i kampen mot plastföroreningar och att man kommer att minska användningen av miljöskadlig plast med 2.500 ton årligen, när företaget år 2021 slutar använda plast i sina konsumentförpackningar.

Signify skriver i ett pressmeddelande att åtgärden att skippa plast i konsumentförpackningar ingår som en del i företagets förpackningspolicy, där man redan till 80 procent använder återvunnet förpackningsmaterial.

’’Plastavfall har en mycket negativ inverkan på vår planet och dess biologiska mångfald och vi har beslutat att ta en ledande roll, när det kommer till att börja använda plastfria alternativ. ’’Jag ser fram emot den dag vi kan meddela att vi inte längre använder plast i våra förpackningar”, säger Eric Rondolat, VD för Signify.

När den lanseras nästa år, kommer den nya plastfria förpackningen även att bli mindre, mindre, vilket kommer att minska koldioxidutsläppen från transport och materialanvändning med 6.000 ton.

Bytet från plastbaserade blisterförpackningar till pappersbaserade förpackningar kommer att ske gradvis i olika regioner och produktkategorier. Bytet inleds med förpackningar till LED-ljuskällor i Europa under tredje kvartalet 2020 och resten av världen från början av 2021.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback