Ledande belysningsföretag tar bort plast i sina förpackningar

PUBLICERAD: 10 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Globala belysningsföretaget Signify tar bort all plast i sina konsumentförpackningar år 2021. (Bild Signify)

Ledande globala belysningsföretaget Signify skriver att man deltar aktivt i kampen mot plastföroreningar och att man kommer att minska användningen av miljöskadlig plast med 2.500 ton årligen, när företaget år 2021 slutar använda plast i sina konsumentförpackningar.

Signify skriver i ett pressmeddelande att åtgärden att skippa plast i konsumentförpackningar ingår som en del i företagets förpackningspolicy, där man redan till 80 procent använder återvunnet förpackningsmaterial.

’’Plastavfall har en mycket negativ inverkan på vår planet och dess biologiska mångfald och vi har beslutat att ta en ledande roll, när det kommer till att börja använda plastfria alternativ. ’’Jag ser fram emot den dag vi kan meddela att vi inte längre använder plast i våra förpackningar”, säger Eric Rondolat, VD för Signify.

När den lanseras nästa år, kommer den nya plastfria förpackningen även att bli mindre, mindre, vilket kommer att minska koldioxidutsläppen från transport och materialanvändning med 6.000 ton.

Bytet från plastbaserade blisterförpackningar till pappersbaserade förpackningar kommer att ske gradvis i olika regioner och produktkategorier. Bytet inleds med förpackningar till LED-ljuskällor i Europa under tredje kvartalet 2020 och resten av världen från början av 2021.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco