Lättare att öppna burklock!

PUBLICERAD: 10 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari
Orkla Crown - low

Svenska konsumenter kan stoppa undan gafflar och skruvmejslar. Som första företag i Sverige lanserar Orkla Foods Sverige nu nya lättöppnade burklock. Med start i mitten av augusti rullas produkter från BOB, Felix och Önos successivt ut i hyllorna med de nya locken, som dessutom är fria från Bisfenol A.

Varmvatten, skarpa knivar och handdukar. Verktygen är många när svenskarna vill ha sylt på pannkakorna eller rödbetor till pytten. Svåröppnade burklock är ett problem för äldre, reumatiker och andra med nedsatt handkraft. Men även starka händer misslyckas. Enligt en norsk konsumentundersökning  har 30% av befolkningen* svårt att öppna burklock och hela 66% av norska kvinnor använder hjälpmedel för att få upp lock på konservburkar. Samtidigt öppnas över 90.000 nya glasburkar**  i Sverige varje dag för sylt, marmelad, rödbetor, gurka och äpplemos.

– På Orkla Foods Sverige är hänsyn till användarvänligheten en viktig del i utvecklandet av både befintliga och nya produkter. Vi vet att svåröppnade burklock har varit ett problem
för många och det känns verkligen tillfredsställande att vi nu kan hjälpa till att lösa det. En konsument som fick testa vårt nya lock sa till och med att det här var den bästa uppfinningen sedan osthyveln, berättar Nina Sandström, Marknadschef på Orkla Foods Sverige.

I Norge har det nya locket redan gjort succé och rönt stor uppmärksamhet då varumärket Nora lanserade innovationen på sina burkar. I världens största syltland – norrmännen konsumerar 3,5 kg sylt per person och år – får locket högsta betyg, ”world class”, i  användarvänlighet av tidningen PackNews. ”Envisa lock är inte lägre något problem” skriver Dagligvarehandeln.

De nya locken på produkter från BOB, Felix och Önos är på insidan helt fria från Bisfenol A (BPA). BPA är ett ämne som används i lacken på plåtförpackningar och därför kan förekomma i exempelvis burklock. Studier har visat att det finns en risk att BPA, om det används på förpackningars insida, kan komma ut i livsmedlet och påverka vår hälsa negativt.
Orkla Foods Sverige har som målsättning att fasa ut all BPA i sina förpackningsmaterial snarast möjligt och har i samarbete med leverantörer i flera år jobbat aktivt med frågan. De nya locken är ett viktigt del i arbetet med att uppnå målet.

Sylter, marmelader, äpplemos och gelé från Felix, BOB och Önos kommer successivt att levereras med nya lock med start i mitten av augusti 2014. I takt med att grönsakerna skördas och läggs in rullar också grönsaker från Felix och Önos löpande ut med nya lock med start vecka 42. Det stegvisa bytet till lättöppnade lock kommer att fortsätta även under 2015.

De nya lättöppnade locken är tvådelade. Mittendelen är vakuumförseglad med burken och en yttre, rörlig ring öppnar eller försluter burken vid vridrörelser.

Burklocket, som presenterades av det amerikanska företaget Crown på Interpack 2011, har nu hittat vägen till Sverige.

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx