Svenska konsumenter kan stoppa undan gafflar och skruvmejslar. Som första företag i Sverige lanserar Orkla Foods Sverige nu nya lättöppnade burklock. Med start i mitten av augusti rullas produkter från BOB, Felix och Önos successivt ut i hyllorna med de nya locken, som dessutom är fria från Bisfenol A.
Varmvatten, skarpa knivar och handdukar. Verktygen är många när svenskarna vill ha sylt på pannkakorna eller rödbetor till pytten. Svåröppnade burklock är ett problem för äldre, reumatiker och andra med nedsatt handkraft. Men även starka händer misslyckas. Enligt en norsk konsumentundersökning har 30% av befolkningen* svårt att öppna burklock och hela 66% av norska kvinnor använder hjälpmedel för att få upp lock på konservburkar. Samtidigt öppnas över 90.000 nya glasburkar** i Sverige varje dag för sylt, marmelad, rödbetor, gurka och äpplemos.
– På Orkla Foods Sverige är hänsyn till användarvänligheten en viktig del i utvecklandet av både befintliga och nya produkter. Vi vet att svåröppnade burklock har varit ett problem
för många och det känns verkligen tillfredsställande att vi nu kan hjälpa till att lösa det. En konsument som fick testa vårt nya lock sa till och med att det här var den bästa uppfinningen sedan osthyveln, berättar Nina Sandström, Marknadschef på Orkla Foods Sverige.
I Norge har det nya locket redan gjort succé och rönt stor uppmärksamhet då varumärket Nora lanserade innovationen på sina burkar. I världens största syltland – norrmännen konsumerar 3,5 kg sylt per person och år – får locket högsta betyg, ”world class”, i användarvänlighet av tidningen PackNews. ”Envisa lock är inte lägre något problem” skriver Dagligvarehandeln.
De nya locken på produkter från BOB, Felix och Önos är på insidan helt fria från Bisfenol A (BPA). BPA är ett ämne som används i lacken på plåtförpackningar och därför kan förekomma i exempelvis burklock. Studier har visat att det finns en risk att BPA, om det används på förpackningars insida, kan komma ut i livsmedlet och påverka vår hälsa negativt.
Orkla Foods Sverige har som målsättning att fasa ut all BPA i sina förpackningsmaterial snarast möjligt och har i samarbete med leverantörer i flera år jobbat aktivt med frågan. De nya locken är ett viktigt del i arbetet med att uppnå målet.
Sylter, marmelader, äpplemos och gelé från Felix, BOB och Önos kommer successivt att levereras med nya lock med start i mitten av augusti 2014. I takt med att grönsakerna skördas och läggs in rullar också grönsaker från Felix och Önos löpande ut med nya lock med start vecka 42. Det stegvisa bytet till lättöppnade lock kommer att fortsätta även under 2015.
De nya lättöppnade locken är tvådelade. Mittendelen är vakuumförseglad med burken och en yttre, rörlig ring öppnar eller försluter burken vid vridrörelser.
Burklocket, som presenterades av det amerikanska företaget Crown på Interpack 2011, har nu hittat vägen till Sverige.