Lars Wallentin: "Var annorlunda eller överdriv"

PUBLICERAD: 29 juni 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Bra design är ärlig, säger förpackningsdesignern Lars Wallentin.

Rutinerade förpackningsdesignern Lars Wallentin sätter fingret på vad som är bra förpackningsdesign och hur man får varumärken att synas i butikshyllorna.

Lars Wallentin, var under närmare 40 år ansvarig för att utveckla kreativa designlösningar för strategiska varumärken som Nestlé, Nescafé, Maggi, Buitoni, Nesquik och KitKat. Just nu är han även aktuell med ett boksläpp – Who sells what to whom (Vem säljer vad till vem). I en längre intervju med europeiska organisationen för kartongtillverkare, Pro Carton, tar han bladet från munnen om vad han anser är bra design.

– Bra design är ärlig. Bra design är alltid transparent, lätt att förstå och ljuger eller döljer inte defekter eller svagheter. En ärligt designad produkt säger sig inte ha egenskaper som den inte har.

Även att värna om miljön och att vara konsekvent in i minsta detalj är andra bra egenskaper, enligt Wallentin.

– Noggrannhet och träffsäkerhet är en del av bra design. Jag vet inte vem som myntade orden ”Gud är i detaljerna” men det är vad design handlar om, säger han och tillägger att hans råd att ”förenkla, förstärka och upprepa” aldrig varit mer relevanta än nu, i en tid där marknadsförare tror att all information måste stå på framsidan av förpackningen. För att sticka ut med en bra kommunikativ förpackning ser han snarare att det är något i varumärket som bör överdrivas. Något som enbart kan göras om annat reduceras, förenklas eller flyttas till baksidan av förpackningen.

Lars Wallentin är just nu aktuell med boksläppet Who sells what to whom. 

Wallentin säger att företag kan uppnå detta på två sätt – våga vara annorlunda eller överdriv. Att dra på det ovanligt stort, vilket inte alltid handlar om storlek utan även om kommunikation. För att lyckas är det viktigt att bygga upp förväntningarna kring ett varumärket krävs ett konsekvent och kreativ kommunikation under en längre period.

När det handlar om att marknadsföra en produkt med liten budget och för en nischad skara konsumenter, där det inte finns något ekonomiskt utrymme för annonsering och marknadsföring, så är förpackningen ännu viktigare. En kreativ förpackning som sticker ut.

– När det inte finns pengar tillräckligt med pengar till marknadsföring, lägg allt på förpackningen istället.

Han pekar ut fyra faktorer som gör att förpackningar inte går hem hos konsumenterna. De är svåra att öppna, och texten på förpackningarna är knappt läsbar. Överpaketering – för stor förpackning eller för mycket material i förhållande till innehållet. Ergonomiska svagheter såsom avsaknad av handtag på tunga förpackningar eller instabila plastflaskor är en annan sak som inte säljer.

Lars Wallentin säger att förpackningar och branschen är i ständig utveckling, men desto mindre framsteg görs när det gäller vad förpackningarna kommunicerar ut, vilka säljbudskap man hittar eller hur informativ och behjälplig baksidan på förpackningen är:

– Företagen är ofta för bundna vid regler och varumärkesägarna har ibland svårt att inse att ”less is more”, säger han och tillägger att förpackningsdesigners idag glömmer förpackningens roll i försäljningsledet. Han tvivlar även på om designers kikar runt tillräckligt ute i butikshyllorna.

– Vi måste lära oss av andra produktkategorier.

Läsbarheten är en annan sak som kan förbättras. Hur man optimerar typografin.

– Riktigt bra typografi väcker intresse, den gör det lätt att läsa och den har en layout som sätter fingret på vad som är viktigt och användbart.

Wallentin säger att ju mer samarbete och kunskap desto mer kunskap leder det till. Och man borde även involvera återförsäljarna för att uppnå en bättre förpackningsdesign.

För att ligga i framkant, sticka ut, och synas behöver något ändras i designen från och till.

– Toblerone till exempel gör det konstant med sin logotype, och även Google.

 

 

 

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Automatiserade lösningar driver Pine Glos förpackningsverksamhet

Det finns inget som ökad genomströmning för att få ett företag att blomstra. Högre produktionsvolymer kräver dock avancerad automatiserad drift för att minska bördan för de anställda. Det är därför amerikanska Pine Glo samarbetat med Schubert för att implementera en förkonfigurerad lösning för packning i kartongförpackningar, vilket förbättrade den operativa effektiviteten i det familjeägda företaget.
Schubert Marketing
Automatiserade lösningar driver Pine Glos förpackningsverksamhet

Näringslivets Producentansvar fördjupar samarbetet med kommunerna

Magnus Örnborg axlar den nya rollen som ansvarig för kommunal insamling av producentansvarsmaterial hos producentansvarsorganisationen Näringslivets Producentansvar (NPA).
Magnus_Örnborg
Näringslivets Producentansvar fördjupar samarbetet med kommunerna

Sebastian Bartsel ny Director General för Food and Beverage Carton Alliance

Sammanslagningen av ACE (Alliance for Beverage Cartons and the Environment) och EXTR:ACT, som nu har fått ett utökat mandat och omformats till Food and Beverage Carton Alliance (FBCA), har utsett Sebastian Bartels till ny Director General.
sebastian-bartels-16-9-2400x1400x
Sebastian Bartsel ny Director General för Food and Beverage Carton Alliance