Lantägg firar sina 40 år med nydesignad förpackningsserie

PUBLICERAD: 15 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari

De nya förpackningarna har olika färg beroende på vilken äggvariant de innehåller. Här tre exempel. (Bild Dava Foods. Bilden är ett montage)|Tio varianter av ägg ingår i Lantäggs sortiment. (Bild Lantägg/Dava Foods)

Svenska Lantägg, som numera ingår i danska livsmedelskoncernen Dava Foods, fyller 40 år och firar med en nydesignad förpackningsserie för sina tio olika äggvarianter.

Lantäggs svenska historia går tillbaka till 1982, då grundaren, Håkan Andersson, etablerade företaget ”Svenska Lantägg” på Hassle-Säby gård utanför Mariestad i Västergötland. Gårdens äggproduktion kompletterades ganska snabbt med ett äggpackeri och den första leveransen av äggprodukter skickades ut från den nybyggda produktionsanläggningen i Skara 1987.

2011 köptes Lantägg upp av danska Dava Foods och idag använder man sig av den allra senaste tekniken inom hygienbehandling av ägg, där Dava Foods Sverige varit något av pionjärer när det gäller tvättade ägg. Företagets packeri är ett av de största i Europa och har en daglig kapacitet på över en miljon ägg – sorterade, tvättade och packade.

”Vi är stolta över designen på våra äggförpackningar, det är ett uppdaterat utseende och en känsla som passar bra in i Dava Foods produktsortiment. Vi vet att vi ligger i framkant med tex klimatcertifierade ägg och nu känner vi att våra ägg också har de snygga och informativa förpackningar, som de förtjänar”, säger Kjell Dalin, som är försäljning- och marknadschef på Dava Foods i Skara.

Tio varianter av ägg ingår i Lantäggs sortiment. (Bild Lantägg/Dava Foods)

I den nya förpackningsserien, som omfattar tio olika varianter på Lantägg, har varje variant fått en egen individuell färg, som gör att de särskiljer sig och även tydligare sticker ut i hyllan. Färgen är även applicerad på ett sådant sätt att den ska föra tankarna till en gammal lanthandel.

”Produktfamiljens olika ägg, och egenskaper visualiseras i form av olika hönor på förpackningarna som är illustrerade för hand, detta för att visa Lantäggs mångåriga kunskap och verksamhet med att leverera kvalitativa ägg”, säger Nicklas Hultman, AD på reklam- och kommunikationsbyrån The Bond och ansvarig designer för de nya förpackningarna.

Lantäggs nya förpackningarna rullas just nu ut i butiker runt om i Sverige och serien består av följande tio varianter på ägg: Brunchägg, Ekologiska KRAV ägg, Frukostägg, Klimatcertifierade ägg, Skånska ägg, Västgötaägg, Bruna ägg, Extra gul gula, Ägg från utehöns samt Familjens val.

Läs vidare

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium

Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Coveris har gjort ett genombrott inom termoformade filmförpackningar med utvecklingen av sin återvinningsbara lösning.
COVERIS MONOFLEX_THERMOFORM_GROUP_IMAGEx

Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Trayforma BarrPeel från Stora Enso är ett nytt, ”easypeel” kartongmaterial för skinpack som gör det möjligt att packa färsk mat i återvinningsbara kartongtråg.
stora enso trayformax

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx