Lagom till vårsolen: Kalle får solglasögon på ikoniska tuben!

PUBLICERAD: 30 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Ikoniska lintotten på Kalles Kaviar-tuben har fått solglasögon – lagom till vårsolen! (Bild Kalles Kaviar)|”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)|Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Lagom till vårsolen har välkända lintotten Kalle på ikoniska tuben till Kalles Kaviar försetts med solglasögon! Den nya förpackningsdesignen ingår i ett samarbete mellan Kalles Kaviar och den svenska solglasögontillverkaren Chimi Eyewear.

Den annorlunda kaviartuben produceras i en limiterad upplaga på drygt en miljon exemplar och kommer ut i butikerna den här veckan.

”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)

”I snart 70 år har Kalles Kaviar varit ett självklart och återkommande val på svenskarnas frukostbord, men mycket har hänt sedan dess och även Kalles har fått nya vänner och intressen. Vi vill med detta samarbete visa mer av Kalles personlighet och kommunicera med en yngre målgrupp, som tidigare inte känt sig träffad av varumärket. Det är viktigt att vara visionär, att våga inspirera och visa mod med ett sådant ikoniskt varumärke som Kalles Kaviar”, säger Alia Jassim, Brand Manager för Kalles Kaviar.

I samarbetet mellan Kalles Kaviar och Chimi Eyewear ingår förutom den tillfälliga designändringen på tuben även specialdesignade solglasögon (inspirerade av Kalles färger), en speciell kaviarkniv och en så kallad ”smörtax”. Kaviartuberna kommer att finnas ute i livsmedelsbutiker, medan de övriga produkterna säljs i Chimi Eyewears butik på Kungsgatan i Stockholm samt på företagets hemsida och på Kalles Kaviars nystartade webbshop kalles.se/shop.

”Vi älskar Kalles Kaviar och ville göra en hommage till den ikoniska svenska klassikern. Glasögonen är inspirerade av kaviartuben, både till färg och materialval, och de färgade linserna är något vi jobbat med länge och gärna ville addera. Att få styla Kalle på tuben med Chimis är absolut en stor ära”, säger Lea Ryrstam, designer på Chimi.

Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Kampanjen, som pågår mellan den 29 mars och 20 juni, kommer att rullas ut brett i digitala medier, via influencers och genom ett speciellt reklammaterial i livsmedelsbutiker runt om i hela Sverige. Bland den limiterade miljonupplagan med ”solglasögonstuber” kommer det att finnas 150 speciella Kalles Kaviar-tuber med gulddekaler – och den som köper en sådan tub vinner ett par av de specialdesignade solglasögonen i Kalles x Chimi-kollektionen.

Initiativtagare till kampanjen är kommunikationsbyrån Redgert Comms.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox