Den 3 maj startar Grafoketts konferens LabelDay i Malmö. Förhoppningen är att konferensen ska fungera som en samlingspunkt för tillverkningsindustrin och öka kunskapen om dagens etiketter.
Tillsammans med ingenjörs- och konsultföretaget ÅF arrangerar företaget Grafokett konferensen LabelDay. Robert Östman, vd för Grafokett, säger att det i dagsläget talas för lite om etiketter som värdefulla och unika informationsbärare. Målet är att konferensen ska sprida mer kunskap till företag.
Huvudpresentatör för konferensen är Eef de Ferrante, vd för förpackningsorganisationen AIPIA. Han kommer att prata om framtidens smarta etiketter. Andra presentatörer är Lena Coulibaly, Head of industry engagement – retail på GS1, och Daniel Dombach, Director EMEA industry solutions på Zebra. Domach kommer tala om trender inom logistik medan Coulibaly om nyheterna kring spårbarhet och vad som är viktigt att tänka på.
– Jag kan i nuläget även avslöja att Ericssons Andreas Säfström, som är ansvarig för design och användbarhet, är en av våra presentatörer, säger Robert Östman.
Programmet för konferensen är föredrag följt av workshops. Efter föredragen bryts den stora gruppen ner i mindre, 30-35 personer, för att öka interaktionen mellan delegaterna. Johan Mårtensson, vd för förpackningsklustret Packbridge kommer att vara konferensens moderator och ser positivt på idén.
– Jag tror att LabelDay kan bli en inspirerande och strategisk konferens. Jag har sett programmet och jag gillar idén om att varva presentationer med korta workshops. Jag är också övertygad om att samarbete mellan olika parter aldrig har varit viktigare.
Robert Östman beskriver känslan inför konferensen som en julafton – när man inte vet vad paketen innehåller, men ser fram emot att se vad det kan vara och bli.
– Det kommer bli väldigt roligt och vi har fått bra respons från andra aktörer och partners. Förhoppningen är givetvis att det ska gå så bra att det kan vara ett återkommande evenemang, säger Robert Östman.