Kraftig minskning av plastpåsar efter införandet av avgift i UK

PUBLICERAD: 15 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Påsavgiften på 5 pence, som infördes i Storbritannien år 2015, har haft stora effekter, enligt statistik från brittiska regeringen. Hos de sju största detaljhandelskedjorna har förbrukningen av engångsplastkassar sjunkit med mer än 90 procent! (Bild Dreamstime)

Sedan Storbritannien i oktober år 2015 införde en påsavgift på 5 pence, har försäljningen av plastkassar minskat med mer än 90 procent hos de sju största detaljhandelskedjorna. Det visar officiell statistik från brittiska regeringen.

Enligt siffrorna från brittiska regeringen köper den genomsnittlige konsumenten i Storbritannien nu bara drygt 10 stycken av de avgiftsbelagda plastkassarna per år, att jämföra med en genomsnittlig förbrukning på 140 avgiftsfria plastkassar år 2014, dvs. året innan avgiften på fem pence infördes.

Försäljningen av de avgiftsbelagda plastpåsarna har stadigt sjunkit sedan avgiften infördes. Exempelvis sålde de sju stora kedjorna Asda, Marks & Spencer, Morrisons, Sainsbury’s, The Co-Operative Group, Tesco och Waitrose 549 miljoner plastpåsar 2018, vilket var en minskning med nästan hälften, eller 490 miljoner påsar, jämfört med året innan.

Om man räknar in samtliga brittiska detaljhandelskedjor samt alla större enskilda handlare sjönk försäljningen av engångsplastpåsar med 37 procent från 2017 till 2018.

I augusti 2018 uppgav den brittiska regeringen att man planerar att utvidga avgiften på engångsplastpåsar till att gälla alla återförsäljare. Man planerar också att höja minimiavgiften till minst 10 pence (cirka 1,15 kronor) per påse.

Enligt officiella siffror från DEFRA (United Kingdom’s Department for Environment Food & Rural Affairs) levererar små och medelstora företag, som hittills har varit undantagna från plastpåseavgiften, uppskattningsvis 3,4 miljarder engångsplastpåsar per år och det finns uppskattningsvis 220.000 sådana mindre detaljhandlare i Storbritannien.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax