Sedan Storbritannien i oktober år 2015 införde en påsavgift på 5 pence, har försäljningen av plastkassar minskat med mer än 90 procent hos de sju största detaljhandelskedjorna. Det visar officiell statistik från brittiska regeringen.
Enligt siffrorna från brittiska regeringen köper den genomsnittlige konsumenten i Storbritannien nu bara drygt 10 stycken av de avgiftsbelagda plastkassarna per år, att jämföra med en genomsnittlig förbrukning på 140 avgiftsfria plastkassar år 2014, dvs. året innan avgiften på fem pence infördes.
Försäljningen av de avgiftsbelagda plastpåsarna har stadigt sjunkit sedan avgiften infördes. Exempelvis sålde de sju stora kedjorna Asda, Marks & Spencer, Morrisons, Sainsbury’s, The Co-Operative Group, Tesco och Waitrose 549 miljoner plastpåsar 2018, vilket var en minskning med nästan hälften, eller 490 miljoner påsar, jämfört med året innan.
Om man räknar in samtliga brittiska detaljhandelskedjor samt alla större enskilda handlare sjönk försäljningen av engångsplastpåsar med 37 procent från 2017 till 2018.
I augusti 2018 uppgav den brittiska regeringen att man planerar att utvidga avgiften på engångsplastpåsar till att gälla alla återförsäljare. Man planerar också att höja minimiavgiften till minst 10 pence (cirka 1,15 kronor) per påse.
Enligt officiella siffror från DEFRA (United Kingdom’s Department for Environment Food & Rural Affairs) levererar små och medelstora företag, som hittills har varit undantagna från plastpåseavgiften, uppskattningsvis 3,4 miljarder engångsplastpåsar per år och det finns uppskattningsvis 220.000 sådana mindre detaljhandlare i Storbritannien.