Kosmetikaburkar av naturkork transporteras med segelfartyg!

PUBLICERAD: 25 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Kosmetikaföretaget Lush schampoburkar i naturkork skeppas från Portugal till England med segelfartyget S/V Gallant. (Bilder Lush)

Det brittiska kosmetikaföretaget Lush har satt kurs för att minska koldioxidutsläppen i sin produktion. Den första produkten är en förvaringsburk för schampokakor, där varje ”kaka” motsvarar innehållet i tre stycken 250 ml plastflaskor med flytande schampo. Burkarna tillverkas av naturkork i Portugal och skeppas till Lushs huvudkontor i engelska Poole med ett segelfartyg!

Idén att använda kosmetikaburkar av naturkork kom 2016 då inköparna hos Lush letade efter en ny typ av förpackning för så kallade schampokakor, vilka ersätter flytande schampo. Inköpsteamet kom i kontakt med den ideella organisationen Eco Intervention i Portugal, som lär lokalbefolkningen hur man bevarar deras inhemska skogar. Eco Intervention skapade företaget Cork Connections och började förse Lush med korkburkar från Alentejo-regionen och Lush betalar fem euro för varje såld burk som ett lokalt leverantörsstöd för att bevara djur och natur.

Lush skriver i ett pressmeddelande att korkträden i Portugal absorberar upp till fem procent av landets koldioxidutsläpp. Korkbarken skördas för hand vart nionde år efter en första tillväxtperiod på 30 år. Ingen maskin kan hantera detta jobb och det är därför en viktig källa till traditionell sysselsättning för hundratusentals människor i regionen. Den största mängden kork används till traditionella förslutningskorkar i vinflaskor, etc.

Efter valet av korkleverantören i Portugal ville Lush gå ett steg längre och också minska produktens koldioxidavtryck längs hela produktionscykeln och särskilt under transportfasen.

Agnes Gendry från Lushs etiska inköpsteam arbetade tillsammans med sin kollega Nick Gumery, kreativ inköpare för Lush förpackningsteam, på projektet. Agnes Gendry kom i kontakt med en verksamhet, som var involverad i att återuppliva segling, som ett sätt att transportera varor. Hon tog kontakt med ett holländskt segelfartyg och organiserade i fjol en första transport i form av ett ton salt, som skeppades från Portugal till Dorset, England. Trots att resan tog fyra veckor så var det enligt Lush ett av de mest hållbara transportsätten och i år har man gått vidare med att skeppa även sina naturkorksburkar med segelfartyget S/V Gallant.

”Det hela är ganska enkelt – det finns ingen tid att förlora, vi måste absolut ta itu med den nuvarande situationen för miljön och vi måste alla vara medvetna, beslutsamma och fantasifulla och hela tiden leta efter sätt att minska vår påverkan”, säger Agnes Gendry från Lush.

Att frakta korkburkarna med ett konventionellt motordrivet fartyg hade varit snabbare och logistiskt sett enklare än en segelbåt. Men Agnes Gendry anser att företag i en tid med ökande miljöförstöring måste titta på alla möjliga lösningar för att minska sin miljöpåverkan.

”Mer än att bara vara ett vackert och nostalgiskt sätt att transportera varor, kan segling vara ett utsläppsfritt alternativ, som är värt att beakta. Vi hoppas kunna få fler leveranser av segelfartyg under de kommande tolv månaderna för att börja integrera denna positiva hantering av frakt i våra vanliga rutiner”, säger hon.

Och Nick Gumery, som arbetat i sju år för Lush som kreativ inköpare, tror på kork som ett av
de bästa regenererande förpackningsmaterialen.

”Korkburken är ett väldigt bra exempel på en regenerativ förpackning. En bekymmersfri förpackning för våra kunder, som de kan använda om och om igen. Och när burken nått slutet av sitt liv, kan den grävas ner i jorden eller i komposten, varefter naturen återvinner den samtidigt som näring återförs till jorden”, säger Nick Gumery.

Lush skriver att korkburken är certifierad som koldioxidneutral av Carbon Trust och att varje burk absorberar mer än 33 gånger sin egen vikt i koldioxid.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx