Orkla Foods Sverige införde våren 2016 pant på dryckesflaskor i plast för saftvarumärkena BOB och FunLight. Nu uppger företaget att konsumenternas intresse för att panta flaskorna är stort – enligt statistik från Returpack per den 31 augusti i år är det hela 85 procent av flaskorna, som pantas och lämnas till återvinning i retursystemet.
”Det är fantastiskt roligt att se det kontinuerligt ökande intresset att panta våra dryckesflaskor. När dryckesflaskorna pantas, dubblar vi andelen flaskor in i det cirkulära flödet och färre flaskor av ny plast produceras. Dessutom minskas risken att flaskor hamnar som skräp på land eller i hav”, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.
När drycker fyllts på plastflaskorna, transporteras de till butik, sedan vidare till konsumenterna och efter konsumtion pantas alltså merparten i Returpacks pantstationer.
Flaskorna samlas in, tvättas och mals till plastbitar, vilka sedan blir till nya flaskor.
Dryckesflaskor från såväl BOB som FunLight innehåller återvunnen plast.