Konsumenter undviker att köpa fisk som är förpackad i plast

PUBLICERAD: 17 januari 2023
UPPDATERAD: 1 februari


I en internationell undersökning som Norges Sjømatråd står bakom framgår att 60 procent av konsumenterna helst undviker att köpa fisk packad i plast.

15 000 konsumenter i 15 länder tillfrågades, vilket gav resultat både generellt och på land-för-land-basis.

7 av 10 tillfrågade säger att de tycker att det är viktigt att fisk och skaldjur förpackas i återvinningsbara förpackningar, medan 60 procent hade svårt att avgöra om förpackningen är återvinningsbar plast eller engångsplast.

”Under de senaste decennierna har vi snabbt anpassat oss till att leva en slit-och-slängstil. Men klimatförändringar och problem med plastavfall har lyckligtvis hamnat högst upp på världsledarnas agenda, säger konsumentanalytiker Lars Moksness från Norges Seafood Council.

”Konsumenter inser vilken inverkan deras dagliga liv har på planeten – vilket i allt högre grad gäller deras matval och deras fiskval. Vi har sett en positiv ökning av att människor tänker på var deras fisk kommer ifrån. Och nu överväger de också vilken förpackning deras skaldjur kommer i – många försöker undvika plastförpackad fisk och skaldjur och letar efter återvunna alternativ.”

Det är stor variation i synen på plastförpackningar från land till land. Plastskepsis är högst i Thailand, Kina, Taiwan, Tyskland och Portugal, där minst 7 av 10 säger att de helst vill undvika plastförpackade produkter. I Norge bryr man sig mindre. Bara runt 3 av 10 norrmän säger nej tack till plast, vilket placerar dem i botten av tabellen, tillsammans med Japan. Japanerna är i topp med bara 17 procent plastskeptiker.

Thailand ligger i topp med 78 procent som föredrar att köpa produkter inslagna i återvinningsbar plast.

”Vår forskning tyder på att mer kan göras för att utbilda kunderna om materialet som deras fisk är förpackad i”, säger Moksness. ”Det finns en tydlig önskan från konsumenterna att ”göra mer” och ändra sitt beteende när det kommer till förpackningar. Att minska plastanvändningen – särskilt engångsplasten som så ofta används i livsmedelsförpackningar – är ett av de enklaste sätten att skapa en mer hållbar framtid.”

 

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Miller Graphics har utsett en ny vd för den skandinaviska verksamheten

Miller Graphics Scandinavia AB har utsett en ny vd för den skandinaviska verksamheten.
Sarabildx

SCA höjer priset på kraftliner för att säkerställa stabil tillgång

För någon vecka sedan berättade vi att det nya förpackningsmaterialindexet PackIndx konstaterar att wellpappriserna ut till kund kommer att stiga. Nu meddelar SCA att man höjer priserna på brun och vit kraftliner i Europa med 60 euro per ton. Det nya priset gäller från och med den 1 maj 2025. Detta i sin tur sätter mer press på wellpapptillverkarna.
Pappersmaskin Obbola_MG_6958