I en internationell undersökning som Norges Sjømatråd står bakom framgår att 60 procent av konsumenterna helst undviker att köpa fisk packad i plast.
15 000 konsumenter i 15 länder tillfrågades, vilket gav resultat både generellt och på land-för-land-basis.
7 av 10 tillfrågade säger att de tycker att det är viktigt att fisk och skaldjur förpackas i återvinningsbara förpackningar, medan 60 procent hade svårt att avgöra om förpackningen är återvinningsbar plast eller engångsplast.
”Under de senaste decennierna har vi snabbt anpassat oss till att leva en slit-och-slängstil. Men klimatförändringar och problem med plastavfall har lyckligtvis hamnat högst upp på världsledarnas agenda, säger konsumentanalytiker Lars Moksness från Norges Seafood Council.
”Konsumenter inser vilken inverkan deras dagliga liv har på planeten – vilket i allt högre grad gäller deras matval och deras fiskval. Vi har sett en positiv ökning av att människor tänker på var deras fisk kommer ifrån. Och nu överväger de också vilken förpackning deras skaldjur kommer i – många försöker undvika plastförpackad fisk och skaldjur och letar efter återvunna alternativ.”
Det är stor variation i synen på plastförpackningar från land till land. Plastskepsis är högst i Thailand, Kina, Taiwan, Tyskland och Portugal, där minst 7 av 10 säger att de helst vill undvika plastförpackade produkter. I Norge bryr man sig mindre. Bara runt 3 av 10 norrmän säger nej tack till plast, vilket placerar dem i botten av tabellen, tillsammans med Japan. Japanerna är i topp med bara 17 procent plastskeptiker.
Thailand ligger i topp med 78 procent som föredrar att köpa produkter inslagna i återvinningsbar plast.
”Vår forskning tyder på att mer kan göras för att utbilda kunderna om materialet som deras fisk är förpackad i”, säger Moksness. ”Det finns en tydlig önskan från konsumenterna att ”göra mer” och ändra sitt beteende när det kommer till förpackningar. Att minska plastanvändningen – särskilt engångsplasten som så ofta används i livsmedelsförpackningar – är ett av de enklaste sätten att skapa en mer hållbar framtid.”