Tata Steel och svenska designbyrån Grow tog hem pris i designtävlingen Dieline Awards.
Outstanding Achievement award – så heter priset som Tata Steel och designbyrån Grow kammade hem under Dieline Awards 2018. Förpackningskonceptet som Grow tagit fram bygger på Tata Steels polymerbelagda förpackningsstål Protact. Enligt stålkoncernen var målet med designen att visa på materialets mångsidighet, flexibilitet och designmöjligheter för såväl lokala producenter som stora varumärken. Konservburkarna har en kapseldesign med lutande sidor och välvd bas för att konsumenten enkelt ska kunna få ut innehållet. Det går även att återförsluta burkarna med vanliga skruvlock.
– Stål är ett premiummaterial, men en konservburk har inte speciellt hög status. Med den här designen vill vi lyfta fram både materialets unika egenskaper samtidigt som innehållet lyfts fram på ett nytt och mer tilltalande sätt, säger Liselott Tingvall på Grow.
För tävlingen tog designteamet fram en rad prototyper för olika sorters konserver där förpackningarna präglats med unika mönster och tryck
Med den grundläggande designen fastställd utvecklade designteamet en rad specifika prototyper för att demonstrera hur den nya designen kan användas för många olika sorters konserver, från majs till lyxvaror som svart tryffel. Utöver skruvlocket visades även ett sekundärt sätt att öppna förpackningarna, döpt till the loop. En öppningsring som har designats för att likna formen hos ett löv.
Dieline Awards är en global designtävling inom konsumentförpackningar. I år var det nionde gången i ordningen som tävlingen avgjordes. Den internationella juryn bedömer tävlingsbidragen baserat på bland annat kreativitet, möjligheter för marknadsföring, innovation och utförande.