Kommer Covid 19 att återupprätta plastens rykte och hur går det för industrin?

PUBLICERAD: 23 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari


Kan den pågående krisen i världen bli något som återupprättar plastmaterialens dåliga rykte på lite sikt? Ja, varför inte. Efter att så många haft synpunkter på plast och att vi inte ska ha plast, speciellt inte i livsmedelsförpackningar, kan man nu ganska enkelt konstatera att något händer i kristiderna.

Det gäller bara att våga sig ut till en livsmedelsbutik. Det gjorde jag häromdagen och kunde snabbt konstatera att till exempel bröd i plastpåsar var slutsålt medan det i butiken färskbakade och oinpackade brödet i stort sett var orört. Mycket av det samma gällde i frukt- och gröntavdelningen. Jag hade tänkt köpa lite bananer men efter att ha sett hur två kunder lyfte, kände och klämde på minst tio klasar för att sedan lägga tillbaka dem, slog jag bort den tanken. Det fick bli bananer i plastpåse liksom plastad isbergssallad, gurka och tomat (vilket jag i och för sig aldrig haft problem med). De flesta av oss i branschen känner till plastens fördelar i dessa sammanhang.

Men visst är det så att Coronaviruset kan överleva på plastytor också, exakt hur länge är lite osäkert, men längre än man tror, men fördelen är trots allt att man kan vid hemkomst kan plocka ut frukt och grön och slänga förpackningen till återvinning samt tvätta händerna. Det känns mycket säkrare.

Från utländska journalistkollegor har jag hört att det ser likadant ut på flera håll i världen och i New Hampshire i USA har guvernör Christopher Sununu i helgen uppmanat shoppare att lämna sina återanvändningsbara bärkassar hemma. Han tillade att han snart kommer att beordra affärerna att bara använda nya plast- och pappersbärkassar. Att återanvändbara bärkassar, ofta av textilmaterial, är en bra grogrund för tillväxt av virus och bakterier är välkänt men har knappast påverkat diskussionen kring användningen av plastbärkassar. Nu framgår fördelar med plast (och för den delen även med papper) men kanske kan det vända på diskussionen när krisen väl är över. Låt oss hoppas, kanske till och med regeringen tar sig en funderare på skatten på 3 kronor per plastbärkasse.

I övrigt är vi i ett läge som känns som ett vakuum. Det är inte många intressanta mail som trillar in i mailboxen, mest Spam faktiskt. Är det så att folk som jobbar hemifrån inte jobbar, eller handlar det helt enkelt om andra prioriteringar för närvarande, jag skulle tro det. Även om all industri ligger risigt till just nu väljer jag ändå att känna en tillförsikt för förpackningsindustrin. Denna industri brukar kunna ta sig igenom kriser utan stor påverkan. Med tanke på att runt 70 procent av alla förpackningar går till livsmedelsindustrin och att vi nu äter nästan allt hemma, behövs det väldigt många fler förpackningar. Jag pratade med en varumärkesägare nyligen som konstaterade att man har svårt att hinna med att leverera färdigmat, det går åt hur mycket som helst. Däremot är det så klart dött när det handlar om leveranser till restauranger och storkök, men i genomsnitt rullar det på. En bra orderingång gäller säkert även för den del av industrin som tillverkar läkemedelsförpackningar. Etikettindustrin tycks också ha en trygg produktion, jag var i kontakt med en producent häromdagen och de konstaterade att det inte finns någon nedgång, snarare tvärt om. Däremot kan man misstänka en tydlig nedgång inom industriförpackningar.

Så, mitt i all bedrövelse kan vi kanske ändå hålla humöret uppe och hoppas på en bra framtid rent affärsmässigt, nu gäller det bara att se till att familj, släkt och vänner går oskadda genom krisen. Det är ju så klart det viktigaste.

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald