Kan den pågående krisen i världen bli något som återupprättar plastmaterialens dåliga rykte på lite sikt? Ja, varför inte. Efter att så många haft synpunkter på plast och att vi inte ska ha plast, speciellt inte i livsmedelsförpackningar, kan man nu ganska enkelt konstatera att något händer i kristiderna.
Det gäller bara att våga sig ut till en livsmedelsbutik. Det gjorde jag häromdagen och kunde snabbt konstatera att till exempel bröd i plastpåsar var slutsålt medan det i butiken färskbakade och oinpackade brödet i stort sett var orört. Mycket av det samma gällde i frukt- och gröntavdelningen. Jag hade tänkt köpa lite bananer men efter att ha sett hur två kunder lyfte, kände och klämde på minst tio klasar för att sedan lägga tillbaka dem, slog jag bort den tanken. Det fick bli bananer i plastpåse liksom plastad isbergssallad, gurka och tomat (vilket jag i och för sig aldrig haft problem med). De flesta av oss i branschen känner till plastens fördelar i dessa sammanhang.
Men visst är det så att Coronaviruset kan överleva på plastytor också, exakt hur länge är lite osäkert, men längre än man tror, men fördelen är trots allt att man kan vid hemkomst kan plocka ut frukt och grön och slänga förpackningen till återvinning samt tvätta händerna. Det känns mycket säkrare.
Från utländska journalistkollegor har jag hört att det ser likadant ut på flera håll i världen och i New Hampshire i USA har guvernör Christopher Sununu i helgen uppmanat shoppare att lämna sina återanvändningsbara bärkassar hemma. Han tillade att han snart kommer att beordra affärerna att bara använda nya plast- och pappersbärkassar. Att återanvändbara bärkassar, ofta av textilmaterial, är en bra grogrund för tillväxt av virus och bakterier är välkänt men har knappast påverkat diskussionen kring användningen av plastbärkassar. Nu framgår fördelar med plast (och för den delen även med papper) men kanske kan det vända på diskussionen när krisen väl är över. Låt oss hoppas, kanske till och med regeringen tar sig en funderare på skatten på 3 kronor per plastbärkasse.
I övrigt är vi i ett läge som känns som ett vakuum. Det är inte många intressanta mail som trillar in i mailboxen, mest Spam faktiskt. Är det så att folk som jobbar hemifrån inte jobbar, eller handlar det helt enkelt om andra prioriteringar för närvarande, jag skulle tro det. Även om all industri ligger risigt till just nu väljer jag ändå att känna en tillförsikt för förpackningsindustrin. Denna industri brukar kunna ta sig igenom kriser utan stor påverkan. Med tanke på att runt 70 procent av alla förpackningar går till livsmedelsindustrin och att vi nu äter nästan allt hemma, behövs det väldigt många fler förpackningar. Jag pratade med en varumärkesägare nyligen som konstaterade att man har svårt att hinna med att leverera färdigmat, det går åt hur mycket som helst. Däremot är det så klart dött när det handlar om leveranser till restauranger och storkök, men i genomsnitt rullar det på. En bra orderingång gäller säkert även för den del av industrin som tillverkar läkemedelsförpackningar. Etikettindustrin tycks också ha en trygg produktion, jag var i kontakt med en producent häromdagen och de konstaterade att det inte finns någon nedgång, snarare tvärt om. Däremot kan man misstänka en tydlig nedgång inom industriförpackningar.
Så, mitt i all bedrövelse kan vi kanske ändå hålla humöret uppe och hoppas på en bra framtid rent affärsmässigt, nu gäller det bara att se till att familj, släkt och vänner går oskadda genom krisen. Det är ju så klart det viktigaste.