Kodaks väg framåt: ”Print kommer inte försvinna, och inte vi heller”

PUBLICERAD: 31 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Todd Bigger, chef för Kodak software division berättade på 2019 års GUA-konferens om hur företaget kan hjälpa grafiska användare med automation, integration, konsultering och service.

Ett självkritiskt Kodak mötte grafiska kunder på GUA-konferensen i Berlin. Det följdes upp med en presentation av flera nyheter kring arbetsflödesplattformen Prinergy, lanseringar på Drupa, och en fingervisning om vart Kodak är på väg.

Kodaks styrelseordförande James Continenza var tydlig och rak om Kodaks kräftgång de senaste åren under GUA-konferensen i Berlin när företaget presenterade arbetsflödeslösningar. Han inledde med att beklaga och be om ursäkt för att företaget har tappat sin kompass och förlorat kontakten med printkunderna.

Fokus på två områden

Continenza deklarerade att det har avyttrats och städats rejält i Kodaks alla olika affärsområden och utvecklingsprojekt som varit i rullning, 45 totalt. I framtiden ska Kodak fokusera enbart på att bygga vidare inom de två affärsområden som företaget har vilat på i decennier – analog film och print.

– Det har varit en tuff resa, vi var i trångmål och investerade i att göra för många saker. Det har lett till att vi har stängt ner allt som inte har med film och print att göra, säger James Continenza och tillägger att det har varit en besvärlig resa ekonomiskt men att de nu har fått ordning på balansräkningen. Det är också klara direktiv till alla investerare och aktieägare. Alla går in för att vara med på en längre resa.

– En printkoncern och en filmkoncern är allt ni kommer att få se.

– Jag menar att jag förstår printbranschen. Print kommer inte försvinna, och inte vi heller. Nu investerar vi i verksamheten och vi ska göra det bra.

Kodak ska fokusera på det som de alltid har varit bra på, film och print, enligt Kodaks styrelseordförande James Continenza.
Firade 20-årsjubileum

Arbetsflödesprogramvaran Prinergy kom i en första version för 20 år sedan. En succélansering både för Kodak och användarna, enligt Todd Bigger, chef för affärsområdet Kodak software division. Uppdaterade versioner har kommit och gått genom åren. Men i samband med Prinergy-versionen år  2006 hände något. Produktutvecklingen fortsatte förvisso gå framåt, men kommunikationen med de grafiska kunderna och tryckerierna, när problem uppstod i integreringen av programvaran, glömdes bort. Todd Bigger säger att Kodak ”har haft huvudet i molnet senaste åren”. Det menar han syftar dels på att de har varit introverta – att supporten till kunderna har varit bristfällig. Dels på att företaget internt är innovativt och hela tiden utvecklar fler molnbaserade tjänster till Prinergy.

– Vi har förlorat kundinsikten och kontakten med användarna. Vi måste lyssna, hjälpa och rapportera tillbaka till användarna om vilken statistik vi har samlat in.

För alla produktioner

Todd Bigger säger att kärnan är att Kodaks arbetsflöde ska fungera och kunna integreras med alla typer av trycktekniker och grafiska produktioner – digitaltryck, flexo, offset, gravyr, screen. Alla kunder har sina respektive behov och använder programvaran på sitt unika sätt.

– Vi kan inte vara selektiva utan vi måste vara proaktiva i vår support. Det ska handla om era behov och problem, inte Kodaks behov och problem. Det här blir ett viktigt skifte för Kodak. Vi har en enorm kunskap för service och support. Det är nyckeln för oss och vi ska arbeta närmare användarna, säger han och ger ett exempel på vad som kan förbättras.

– Det tar i genomsnitt 68 dagar att installera Prinergy från order till leverans och installation. Det borde ta 68 minuter.

Satsar på molntjänster

Prinergy med molntjänster började sjösättas under 2017 och sedan dess har Kodak byggt på med fler tjänster för att optimera och effektivisera all data och information i arbetsflöden. Det rungande budskapet som förmedlas från Kodak kan kokas ner till ordet automation. Och när de små tryckjobben ute på tryckerierna blir fler krävs att det snabbt går att processa alla jobbfiler. ”Rör du jobben manuellt, förlorar du pengar.”

Hörnstenarna för Kodaks Prinergy är automation, integration, konsultering och service. Vad som kan automatiseras är hur tryckjobben kommer in, hur filerna skapas, planeras och går igenom hela produktionskedjan, exempelvis automation i preflight, integrering av data, plåtframställning, automation av pressarna, kundgodkännande av jobb, fakturering med mera.

 

Jim Continenza, styrelseordförande och vd för Eastman Kodak Company, William Schuring, operativ på holländska Wilco Printing & Binding och Todd Bigger, chef för affärsområdet Kodak Software Division, Eastman Kodak Company. Wilco Printing & Binding var först i Europa med att implementera molnbaserade versionen Prinergy VME.
Tre nivåer att välja på

Under GUA-konferensen presenterades tre lösningar och nya funktioner, exempelvis för förpackningstryck, som kan mixas efter företagens specifika önskemål. Alla tre plattformar baseras på den senaste programvaran av Prinergy, version 8.3.

Prinergy OPE (On Premise Engagement) är den befintliga plattformen. En del äldre versioner av programvaran stöds också. OPE kan kombineras med molntjänster, fält- och fjärrsupport för kunder, samt tjänster för olika produktionsutföranden, backup av filer och återstartsplan för it.

Strategiska tjänster

En annan version är Prinergy VME. Den är helt molnbaserad och kopplad till Microsoft Azure. Kodak utvecklar alla sina molntjänster uppbackade av Microsoft Azure som har investerat en miljard dollar på att förbättra datasäkerheten. VME är baserat på on demand-användning, kryddat med diverse strategiska tjänster som ska ske sömlöst och automatiskt för användaren. Dessa strategiska tjänster rör uppgraderingar, datasäkerhetsövervakning dygnet runt, systemoptimering, analyser etcetera. Enligt Kodak är det den första lösningen som erbjuder molntekniken och strategiska tjänster i ett.

Steve Miller, chef för Kodaks produkthantering, visar företagets tänkta produktutveckling fram till år 2021.
Licensen kan skippas

Kodak aviserar också en Saas-lösning (Software as a service), vilket gör att användaren kan välja att frångå engångssumman som traditionellt betalas för en programvarulicens. Programvaran köps istället som en tjänst. Prinergy MTE (Multi-Tenant Engagement) som plattformen heter, gör att användaren kan vara uppkopplad i en delad infrastruktur av programvaran i molnet, som ändå är isolerad gentemot andra användare.

Lanseringar på Drupa-mässan 2020

Enligt Kodak kommer nya molntjänster lanseras löpande varje kvartal under nästa år. Prinergy MTE är speciellt anpassad för små och medelstora företag och kommer att demonstreras på Drupa-mässan 2020 i Düsseldorf. På Drupa kommer företaget även introducera en kunskapsportal, Kodak Print Academy, med utbildningar som ger operatörer certifiering efter avslutade kurser. Plattformen kommer vara tillgänglig på cirka 40 olika språk.

Ett hundratal grafiska kunder var på plats under GUA-konferensen i Berlin, 29-31 oktober. GUA (Graphical users association) är en global ideell organisation dedikerad till användare av Kodak Solutions verktyg och tjänster.

Läs vidare

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar