Klimatsmarta förpackningar till Orkla-vitaminer och kosttillskott

PUBLICERAD: 12 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Pikasol är ett av flera Orkla-varumärken som nu fått de nya rektangulära förpackningarna av återvunnen PET-plast. (Bild Orkla)|Orklas vitaminer och kosttillskott har fått nya klimatsmarta förpackningar av återvunnen PET. (Bild Orkla)

Till produkter inom vitaminer och kosttillskott lanserar livsmedelskoncernen Orkla nya, klimatsmarta förpackningar tillverkade av återvunnen PET. Lanseringen rör alla förpackningar från Orkla-varumärkena Pharbio, Pikasol och Active Care. Totalt rör det sig om en årlig klimatbesparing på drygt 17 ton koldioxidutsläpp.

”Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter. Samtidigt kan särskilt plastförpackningar ha en påverkan på miljön och klimatet. Därför är vi väldigt stolta över att nu kunna sätta en ny förpackning på marknaden där ledordet genom hela utvecklingsprocessen varit att förpackningen ska vara så klimatsmart som möjligt”, säger Jessica Nithenius, Commercial Marketing Director på Orkla Care Sverige.

De nya burkarna består av 100 procent återvunnen plast (R-PET) och har även gjorts tunnare för att minska materialåtgången och genomskinliga för att underlätta återvinningen. Burkarna får även nya etiketter, nu gjorda av biobaserad plast. Locken är dock till en början fortfarande av vanlig plast, då de kvalitetskrav som ställs på locken, inte ännu uppnåtts med andra material.

För att göra burkarna mer yteffektiva och minska utsläpp vid transporter har dessutom burkarna fått en rektangulär form. formen rektangulär. Orkla är först i Sverige med att lansera sitt ordinarie sortiment i de nya fyrkantiga burkarna i R-PET.

Orklas vitaminer och kosttillskott har fått nya klimatsmarta förpackningar av återvunnen PET. (Bild Orkla)

De nya förpackningarna är utvecklade vid Orklas anläggning i danska Ishøj och kommer att användas av Orkla-varumärken i hela Europa. Först ut i Sverige är varumärkena Pharbio, Pikasol och Active Care, som säljs på apotek och i dagligvaruhandeln. Även nya produktlanseringar från varumärket Gevita får de nya förpackningarna under hösten. Totalt rör det sig om 27 olika produkter som nu får de nya förpackningarna.

Orkla skriver i ett pressmeddelande att produktion av de nya burkarna kräver cirka 80 procent mindre energibehov jämfört med burkar av jungfrulig plast.

Under 2021 ska hela Gevita-sortimentet och även Husk gå över till de nya förpackningarna av återvunnen plast, vilket innebär att nästan samtliga Orklas burkar för vitaminer och kosttillskott för de varumärken, som säljs på den svenska marknaden, kommer att förpackas i de nya R-PET-förpackningarna.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432