Klartecken för Brobygrafiska

PUBLICERAD: 10 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Skolchefen: ”Vår målsättning är att vara i världsklass till 2020”

Brobygrafiskas utbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker startar i höst.

Brobygrafiska yrkesutbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker får klartecken att fortsätta med vardera 30 platser. Utbildningarna är tvååriga och startar i höst.

Myndigheten för yrkeshögskolan har beviljat Brobygrafiskas yrkeshögskoleutbildningar förpackningsdesigner och grafisk formgivare och tekniker. Den höga kvaliteten på utbildningarna fick de en stämpel på redan under hösten när myndigheten gjorde en granskning av skolans utbildningar. Resultatet visade på ett gott betyg för utbildningarna och skolan som samordnare. Nu är det alltså klart att de tvååriga utbildningarna får starta i höst med vardera 30 platser. Per Branzén, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska:

– Myndighetens granskning bidrar till att positionera Brobygrafiska som en utbildningsanordnare med hög kvalitet i allmänhet och i synnerhet utbildningarna vi nu fått beviljade.

Brobygrafiska siktar mot större internationell dragningskraft, både från sökande och i företagskontakter.

– Det är väldigt positivt och följer vår målsättning att vara i världsklass till 2020, säger skolans verksamhetsledare Per Branzén.

Nio av tio elever har jobb inom ett år efter avslutad utbildning, enligt Anna-Clara Einarson, marknadföringsansvarig på Brobygrafiska:

Nio av tio elever får jobb inom ett år efter avslutad utbildning, säger Anna-Clara Einarson, marknadsföringsansvarig på Brobygrafiska.

– Det är mycket tack vare att de har byggt på sig rätt kunskap när de går ut, säger hon och tillägger att Lärande i praktik, LIA, som utgör en tredjedel av elevens utbildning spelar stor roll för att skapa nätverk i branschen.

Brobygrafiska med sitt säte i Sunne, Värmland, nätverkar i dag med uppåt 1000 företag. Studenterna har själva till uppgift att leta upp en praktikplats.

– Även om eleverna inte får arbete på just det företaget där de gör sin lärandepraktik så ger det i alla fall ett stort kontaktnät som leder till anställning någon annanstans, säger Anna- Clara Einarson.

Klart sedan tidigare är att utbildningen ”Pre press- trycktekniker förpackningsproduktion” har beviljats för ytterligare ett intag av elever.

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432