”Kidnappar” tomma tvålflaskor och fyller med egna produkter

PUBLICERAD: 18 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Sploshs affärsidé går ut på att ”kidnappa” tomma plastförpackningar från andra varumärken och konkurrenter och använda dem till företagets egna produkter. (Bild Splosh)|”Allt vi gör har miljön i centrum!”, säger Sploshs grundare Angus Grahame. (Bild Splosh)

Brittiska start-up-företaget Splosh har utvecklat ett annorlunda affärskoncept: de vill att konsumenterna använder tomma plastförpackningar typ pump- eller sprayförpackningar för tvål, duschschampo, etc, och fyller dem med liknande produkter från Splosh..!

Sploshs idé går ut på att när konsumenterna ”kidnappar” tomma förpackningar från andra varumärken, undviker man att skapa stora mängder plastavfall i hemmen.

Splosh skriver i en pressrelease att man på detta sätt hittills har ”räddat” mer än 726.000 tvål- och andra plastflaskor från att hamna i avfallsströmmen. Istället har förpackningarna kunnat återanvändas med Splosh-produkter hemma hos konsumenterna..

”Allt vi gör har miljön i centrum!”, säger Sploshs grundare Angus Grahame. (Bild Splosh)

”Vi har åtagit oss att spara en miljard plastflaskor och med vår unika påfyllningstjänst kan konsumenter minska sitt plastavfall i hemmet. Vår form av cirkulär ekonomi innebär att vi ´kidnappar´ tomma förpackningar från andra varumärken och konkurrenter och använder dem till våra egna produkter. Splosh har åtagit sig att eliminera plastavfall med alla möjliga medel. Allt vi gör har miljön i centrum!”, säger Angus Grahame, grundare till Splosh, som har sitt säte i Newtown, Wales..

Proceduren för konsumenten är enkel: Från Splosh kommer med posten en refillpåse med den beställda produkten – handtvål, duschmedel, etc – i koncentrat, samt tillhörande självhäftande etikett. Konsumenten tar en tom och lämplig plastflaska efter eget val och behov, sköljer noga ur den, fyller på med den koncentrerade produkten från Splosh, tillsätter vatten enligt anvisning och sätter på en etikett. Voilá, så har konsumenten fått en Splosh-produkt i en ”unik” förpackning!

Den refill-förpackning, som Splosh-produkten levereras i, rengörs sedan av konsumenten och skickas tillbaka till Splosh med porto betalt, varefter de tomma refillförpackningarna återvinns och blir till nya produkter.

Produkterna från Splosh spänner över ett brett område av hushålls- och hygienprodukter, allt från handtvål och duschgel till diskmaskinsmedel och rengöringsmedel för toaletter. Splosh skriver att alla deras produkter är vänliga både mot miljö och människor.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx