Ketchupflaskan blir ännu grönare

PUBLICERAD: 4 april 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Felix Grön Ketchup
Som en hyllning till miljön och för att uppmärksamma de nya miljövänliga förpackningarna byter den prisade ketchupflaskan från Felix färg och blir grön – men inuti är den lika röd och god som vanligt. Under två månader kommer de nya knallgröna flaskorna från Felix sticka ut i butikernas annars röda ketchuphyllor.

– Den gröna ketchupflaskan är vårt lilla sätt att tacka alla trogna konsumenter som valt att köpa vår ketchup i svenska och mer miljövänliga förpackningar, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

I 60 år har Felix tomatketchup tillverkats i Sverige. Fram tills för två år sedan importerades tomma ketchupflaskor från utlandet men sedan 2014 blåser Orkla Foods Sverige själva förpackningarna i företagets ketchupfabrik i Fågelmara. Det gör att utsläppen av koldioxid från transporter har minskat med 90 procent, vilket motsvarar 15 varv runt jorden. Flaskan har dessutom en större kork som gör den enkel att ställa upp och ner, vilket gör det lättare att få ut all ketchup. Miljön skonas och matsvinnet minskar, och det är just dessa positiva miljöeffekter som gjort att den nya ketchupflaskan från Felix har fått det prestigefyllda hållbarhetspriset Packaging Sustainability Award.

För att ytterligare uppmärksamma vikten av att ta ansvar för miljön lanseras konsumenttävlingen #grönasteflaskan i Felix sociala medier i vecka 15. De som delar med sig av sina bästa hållbarhetstips tävlar om hoverboards och en elcykel från Cresent.

– Alla har vi ett ansvar att göra vad vi kan för att skapa en bättre miljö. Oavsett om det handlar om att som företag minska på miljöpåverkan eller som konsument att dela med sig av sina bästa tips som gör att vår vardag tär mindre på miljön. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Agneta Påander.

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Bland företagets varumärken finns Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng’s, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Krögarklass, Limfjord, Anamma, Liva Energi och Paulúns.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

I Holland har PepsiCoägda chipstillverkaren Lay's introducerat en ny förpackning som man kallar för mellanmålslådan. Den ska vara ett alternativ till den traditionella chippåsen och, enligt PepsiCo, erbjuder den praktiska fördelar för konsumenterna. Förpackningen är utformad för enkel användning och kan kastas i pappersåtervinningen säger PepsiCo. Ändå leder introduktionen till betydande kritik, bland annat från avfallsaktivisten Zwerfinator och konsumentmedia.
PepsiCo lanceert recyclebare snackbox-1x
Kritik mot PepsiCo när man lanserar återvinningsbar snackbox i Holland

Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Den Brysselbaserade organisationen EUROPEN har tagit fram en interaktiv guide som hjälper företaget att hitta rätt bland kraven i PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) och skapa en översikt av det regulatoriska landskapet. Vilken påverkan har det på förpackningens värdekedja?
anne-nygard-KAx_Ok89I7Q-unsplashx
Interaktiv guide om PPWR från EUROPEN

Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning

Axfoods eget varumärke Garant övergår till packning via flowpack för all köttfärs i mindre förpackningar. Bytet innebär att plastanvändningen minskar med drygt 100 ton per år, vilket gör det till Axfoodkoncernens största plastbantningsinitiativ hittills.
Axfood
Axfood plastbantar med hjälp av flowpack för köttfärspackning