Ketchupflaskan blir ännu grönare

PUBLICERAD: 4 april 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Felix Grön Ketchup
Som en hyllning till miljön och för att uppmärksamma de nya miljövänliga förpackningarna byter den prisade ketchupflaskan från Felix färg och blir grön – men inuti är den lika röd och god som vanligt. Under två månader kommer de nya knallgröna flaskorna från Felix sticka ut i butikernas annars röda ketchuphyllor.

– Den gröna ketchupflaskan är vårt lilla sätt att tacka alla trogna konsumenter som valt att köpa vår ketchup i svenska och mer miljövänliga förpackningar, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

I 60 år har Felix tomatketchup tillverkats i Sverige. Fram tills för två år sedan importerades tomma ketchupflaskor från utlandet men sedan 2014 blåser Orkla Foods Sverige själva förpackningarna i företagets ketchupfabrik i Fågelmara. Det gör att utsläppen av koldioxid från transporter har minskat med 90 procent, vilket motsvarar 15 varv runt jorden. Flaskan har dessutom en större kork som gör den enkel att ställa upp och ner, vilket gör det lättare att få ut all ketchup. Miljön skonas och matsvinnet minskar, och det är just dessa positiva miljöeffekter som gjort att den nya ketchupflaskan från Felix har fått det prestigefyllda hållbarhetspriset Packaging Sustainability Award.

För att ytterligare uppmärksamma vikten av att ta ansvar för miljön lanseras konsumenttävlingen #grönasteflaskan i Felix sociala medier i vecka 15. De som delar med sig av sina bästa hållbarhetstips tävlar om hoverboards och en elcykel från Cresent.

– Alla har vi ett ansvar att göra vad vi kan för att skapa en bättre miljö. Oavsett om det handlar om att som företag minska på miljöpåverkan eller som konsument att dela med sig av sina bästa tips som gör att vår vardag tär mindre på miljön. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Agneta Påander.

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Bland företagets varumärken finns Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng’s, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Krögarklass, Limfjord, Anamma, Liva Energi och Paulúns.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Dow och Procter & Gamble utvecklar ny återvinningsteknik

Dow och Procter & Gamble Company har tecknat ett utvecklingsavtal (JDA) för att skapa en ny återvinningsteknik.
Avfallx

Mindre CO2 när Coop byter från glas till plast i sillburkarna

En av årets stora mathelger är runt knuten. Två av Coops sillnyheter för året kommer i plastburkar – en förändring som nu ska appliceras på all Coop sill i glasburk.
Coop sillx

Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året

Trenden att ersätta plastförpackningar med förpackningar som kombinerar papper och plast fortsätter bland varumärkesägare med den tveksamma motiveringen att det är bättre för miljön.
Arlax

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax