Kartongmatchen 2020/21 satte historiskt återvinningsrekord

PUBLICERAD: 26 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Några glada elever från klass 6-3 på Sandåkerskolan i Häljarp, som vann Kartongmatchen för elever i årskurs 4 – 6. (Bild Tetra Pak)

Det blev ett historiskt återvinningsrekord, när resultaten av Tetra Paks och Världsnaturfonden WWF:s årliga skoltävling Kartongmatchen räknades samman. Tävlingen engagerar skolbarn i både Sverige och Finland och mellan maj 2020 och mars 2021, har närmare 22.000 skol- och förskolebarn tävlat för att öka återvinningen av dryckesförpackningar av kartong.

Tävlingen, som anordnas för att öka kunskap och engagemang bland unga om miljö, hållbarhet och återvinning, har genom åren engagerat cirka 270.00 barn från förskoleåldrar upp till och med årskurs 6.

Om Kartongmatchen 2020/21:
I Sverige deltog 459 förskolor och 441 skolor (Åk F-6). I Finland deltog 166 skolor (Åk 1-6).
Vinnare i Sverige, utsedda genom lottning bland de som deltagit och klarat tävlingens tre obligatoriska matcher, blev:
Förskola: Vågens förskola, avdelning Skäret, Luleå
Åk F-3: Lindboskolan, klass 1B, Hallstahammar
Åk 4-6: Sandåkerskolan, klass 6-3, Häljarp
Alla som deltagit och klarat de tre obligatoriska matcherna får ett diplom av Världsnaturfonden WWF och Tetra Pak för sin insats. Vinnarklassen i Åk 4-6 vinner 10.000 kr till en önskeaktivitet och förskolevinnarna samt vinnarklassen i Åk F-3 får vardera 10.000 kr att använda till en grönare förskola/skola.
Anmälan till Kartongmatchen 2021/22 öppnar den 18 maj 2021.

”Kartongmatchen är ett projekt, där vi vill sprida kunskap om återvinning på ett lekfullt sätt. Det tror jag är viktigt för att öka motivation och engagemang bland både barn och vuxna. Tävlingsbidragen visar tydligt att barnen finner stor glädje i att göra goda val för miljön. Här har vi vuxna säkert en del att lära”, säger Helena Lindh, projektledare för Kartongmatchen på Tetra Pak.

I den nu avgjorda tävlingen klarade de svenska eleverna en återvinningsgrad på hela 90 procent, vilket är nästan dubbelt så mycket som Sverige i stort och den högsta återvinningsgraden hittills i Kartongmatchens nu nioåriga historia. I Finland blev återvinningsgraden 86 procent.

”Återvinna gör man bara. Det är lätt och kul! Då är man snäll och snäll vill man vara!”, säger Lisa, 5 år, som var ett av de deltagande förskolebarnen.

Returfiber från kartong kan återvinnas flera gånger i olika pappersprodukter och projektet vill visa hur viktiga använda kartongförpackningar är som råvara för nya produkter. I Sverige samlas ungefär varannan dryckesförpackning av kartong in till återvinning – en siffra som WWF och Tetra Pak vill öka genom skoltävlingen Kartongmatchen.

”Att återvinna är ett enkelt sätt att minska vår klimatpåverkan och gör att vi använder naturresurser på ett mer hållbart sätt. Genom Kartongmatchen engagerar Tetra Pak och WWF nästa generation att tidigt börja hushålla med jordens resurser”, säger Peter Westman, tf generalsekreterare på WWF.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx