Kafferosteriet Löfbergs har nu börjat använda återvunnen PET

PUBLICERAD: 13 juni 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Löfbergs börjar använda återvunnen PET i flaskorna för Caffeine Water. (Bild Löfbergs)|”Vi ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver”, säger Madelene Breiling. (Bild Löfbergs)

Som ett led i arbetet att senast år 2030 endast använda återvunnet eller förnybart material i sina förpackningar, har kafferosteriet Löfbergs i Karlstad börjat använda återvunnen PET i sina flaskor för energidrycken Caffeine Water.

”Att vi och andra ökar efterfrågan på återvunnen PET är en förutsättning för ett hållbart plastkretslopp där plast från både förnybar råvara och återvunna plastmaterial ingår”, säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.

”Vi ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver”, säger Madelene Breiling. (Bild Löfbergs)

Att använda återvunnen PET går i linje med förslaget till det nya EU-direktivet, som tar sikte på att minska användningen av plast. Här ingår bland annat ett lagkrav att PET-flaskor ska bestå av minst 25 procent återvunnen plast från och med 2025, beräknat som ett genomsnitt för medlemslandet.

”Vi väntar inte utan ställer om till 25 procent återvunnen PET redan nu. Och ambitionen är att öka andelen kontinuerligt framöver”, säger Madelene Breiling.

Tidigare i år fick Löfbergs uppmärksamhet när man berättade att man börjat fasa ut den fossila plasten i sina kaffepaket.

”Genom att ersätta delar av den fossila plasten med ett växtbaserat alternativ minskar vi förpackningens klimatpåverkan med dryg 30 procent i ett första steg”, säger Madelene Breiling.

Löfbergs Caffeine Water är en lätt kolsyrad energidryck, som görs på svenskt källvatten, koffein och naturligt fruktextrakt. Inget tillsatt socker eller onödiga tillsatser. Varje flaska innehåller 150 mg naturligt koffein.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco