Jury spikad i entreprenörstävling

PUBLICERAD: 22 mars 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Förpackningsklustret Packbridge drar igång tävlingen där entreprenörsföretag och start ups har får chansen att realisera sina affärskoncept. Juryn med representanter från branschen står redo inför The Packbridge Challenge.

The Packbridge challenge är ett sätt för förpackningsklustret att etablera en bättre kontakt mellan entreprenörer, startupföretag och förpackningsindustrin. Tävlingen riktar sig mot entreprenörer och startupföretag som befinner sig i en tillväxtfas med sina affärsidéer och innovationer. I tävlingen kan de ta chansen att kommersialisera dessa, gärna globalt.

– Vi är enormt stolta över den positiva respons vi fått och att inför The Packbridge Challenge 2018 kunna presentera en jury bestående av representanter från Nestlé, Axfood, Ardagh Group, Lund Universitet, Accelerace, Region Skåne och Sysav, säger Johan Mårtensson, vd på Packbridge.

Första upplagan av tävlingen pågick under fjolåret. Enligt Johan Mårtensson var responsen över förväntan och företag från 6 olika länder deltog. Vinnaren 2017 blev Koepala från Finland med sin innovativa nya förpackningslösning. Förstapriset var 50 000 kronor.

Tävlingen är uppdelad i två delar. Packbridge Startup Day den 29 maj samt final den 20 september på Top Packaging Summit by Packbridge i Malmö.

 

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx