Förpackningsklustret Packbridge drar igång tävlingen där entreprenörsföretag och start ups har får chansen att realisera sina affärskoncept. Juryn med representanter från branschen står redo inför The Packbridge Challenge.
The Packbridge challenge är ett sätt för förpackningsklustret att etablera en bättre kontakt mellan entreprenörer, startupföretag och förpackningsindustrin. Tävlingen riktar sig mot entreprenörer och startupföretag som befinner sig i en tillväxtfas med sina affärsidéer och innovationer. I tävlingen kan de ta chansen att kommersialisera dessa, gärna globalt.
– Vi är enormt stolta över den positiva respons vi fått och att inför The Packbridge Challenge 2018 kunna presentera en jury bestående av representanter från Nestlé, Axfood, Ardagh Group, Lund Universitet, Accelerace, Region Skåne och Sysav, säger Johan Mårtensson, vd på Packbridge.
Första upplagan av tävlingen pågick under fjolåret. Enligt Johan Mårtensson var responsen över förväntan och företag från 6 olika länder deltog. Vinnaren 2017 blev Koepala från Finland med sin innovativa nya förpackningslösning. Förstapriset var 50 000 kronor.
Tävlingen är uppdelad i två delar. Packbridge Startup Day den 29 maj samt final den 20 september på Top Packaging Summit by Packbridge i Malmö.