Italiensk plastorganisation byter namn: ”Lättare för utlänningar”

PUBLICERAD: 17 augusti 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Det nya namnet på Assocomaplast är Amaplast och det åtföljs av en logotyp bestående av förkortningen AMP i de italienska färgerna.

Italienska plastorganisationen Assocomaplast har bytt namn till Amaplast. ”Kortare och lättare att uttala för icke-italienare”, skriver organisationen i ett pressmeddelande.
Syftet med Assocomaplast, som grundades redan 1960, är att främja medvetenhet och användning av italiensk produktions- och bearbetningsteknik inom plast och gummi. Organisationen representerar över 160 italienska branschföretag.

Med det nya namnet Amaplast vill organisationen nu skicka positiva signaler att man är engagerade i att utveckla avancerad teknik samtidigt som man tar alla möjlig miljöhänsyn och propagerar för minskad resurs- och energianvändning (exempelvis genom att förorda alltmer tunnväggiga plastförpackningar).

”Jag inser att namnbytet är ett utmanande beslut, men det nya namnet är kortare och lättare att uttala, inte minst för icke-italienare”, skriver organisationens president Alessandro Grassi i en kommentar.

I samband med namnbytet, som genomfördes i somras, lanserades också en förkortning av det nya namnet – AMP – med en logotyp där den italienska flaggans färger ska symbolisera en nationell identitet.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432