Italien drar tillbaka kritiserad plastskatt på grund av pandemin

PUBLICERAD: 15 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Italiens premiärminister Giuseppe Conte och hans regering har dragit tillbaka det hårt kritiserade förslaget på skatt på vissa plastförpackningar. (Bild Wikimedia Commons)|Med vederbörliga avstånd och försedda med munskydd meddelade delar av den italienska regeringen beslutet att dra tillbaka och skjuta upp den kritiserade plastskatten. (Bild Italy Government)

Italienska regeringen har dragit tillbaka en hårt kritiserad skatt på plastförpackningar. Skatten skulle ha trätt i kraft den 1 juli i år.

Den kontroversiella skatten skulle utgått med 0,45 euro (knappt 5 kronor) per kilo och drabba konsumenterna i form av ökade priser på plastförpackade produkter, etc.

Skatten var avsedd för plaster, som bland annat används i flaskor, bärkassar, livsmedelsförpackningar, plastkapsyler, cellplastprodukter, m fl. Plastförpackningar av bioplast eller återvunnen plast skulle undantas från skatten, liksom plastbaserad medicinsk utrustning och läkemedelsförpackningar.

Med vederbörliga avstånd och försedda med munskydd meddelade delar av den italienska regeringen beslutet att dra tillbaka och skjuta upp den kritiserade plastskatten. (Bild Italy Government)

Italienska regeringen har nu dragit tillbaka skatteförslaget och meddelat att man skjuter upp det, i första hand till början av nästa år. Skälet uppges vara de svåra ekonomiska skador, som Covid 19-pandemin orsakat det italienska samhället och dess befolkning.

”Vi är ett land i stora svårigheter och med en gemenskap av människor i stort lidande”, sade Italiens premiärminister Giuseppe Conte, när han tillkännagav tillbakadragandet av plastskatten.

Den italienska plastskatten var kalkylerad att ge staten en årsintäkt på cirka 200 miljoner euro (ca 2,12 miljarder kronor) och bara under det här året var skatteintäkterna budgeterade till 140 miljoner euro (knappt 1,5 miljarder kronor).

I samband med tillbakadragandet av plastskatten tillkännagav italienska regeringen också ett stödpaket på 55 miljarder euro (584 miljarder kronor) till företag och familjer, som nu kämpar för sin överlevnad under corona-pandemin.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx