För fyra år sedan, 2018, meddelade den brittiska butikskedjan för frusna livsmedel, Iceland, att man skulle bli den första supermarketkedjan som var ”plastneutral” år 2022. Alla egna varumärken skulle packas i andra material än plast. Det har inte lyckats.
För fyra år sedan, 2018, meddelade den brittiska butikskedjan för frusna livsmedel, Iceland, att man skulle bli den första supermarketkedjan som var ”plastneutral” år 2022. Alla egna varumärken skulle packas i andra material än plast berättade kedjans VD, Richard Walker, ett statment som fick mycket uppmärksamhet i media. Det var ett minst sagt vågat uttalande. Här på Packnews blev planerna ifrågasatta, känslan var att man inte visste vad man gav sig in på. Nu visar det sig att den känslan var rätt. Iceland har nu satt stopp för planerna och säger att de är ”omöjliga”.
Ser man på siffror så placerade Iceland 159 miljoner fler plastförpackningar på marknaden år 2021 jämfört med år 2019, det var 1 702 ton fler förpackningar. Totalt handlade det om 9 255 ton plastförpackningar för de egna varumärkena förra året. Den mängden packade 789 miljoner produkter. År 2019 var första året man publicerade data om detta och det fanns begränsningar i de data man utgick från vilket innebär att skillnaden kan större.
Nu verkar det inte vara problemet med att ersätta plastförpackningar, som är utmärkta att packa livsmedel i, med alternativa lösningar, som stoppar Iceland. Richard Walker pekar på att han lovade att de nya förpackningslösningarna, om de blev dyrare, inte skulle belasta konsumenterna. ”Vi måste demokratisera hållbarhet vilket innebär att göra det förståbart, tillgängligt och möjligt för alla”, sade han år 2018. Nu säger han att det helt enkelt blir för dyrt med alternativa lösningar och att man måste välta över kostnaderna på konsumenterna om det ska ske en förändring. Det kan man inte göra med tanke på problemen i omvärlden nu med inflation och krig. Konsumenten är helt enkelt inte mogen för det, enligt Walker. Dessutom ökade mängden plastförpackningar med 6 procent under Covid-pandemin som en följd bland annat av mer beställningar på nätet.
Kanske är det så att Iceland och Walker ”räddar sig” med dessa argument, men i bakgrunden är det helt säkert så att man inte insåg hur komplext det är att byta plast mot andra material, en bild som präglar samhället i stort i dag. Det känns inte troligt att man någonsin kommer att lyckas, men enligt Richard Walker jobbar man vidare med samma inställning.
”Jag är besviken på att vi inte blivit plastneutrala i år men även om vi inte nådde målet har det inneburit att jag har haft många samtal med företag inom livsmedel och dryck om denna fråga, samtal som troligen inte blivit av om vi inte börjat prata om omställningen för fyra år sedan, säger Richard Walker.