”Iögonfallande” förpackningar får nytt utseende

PUBLICERAD: 18 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari
De ikoniska ögonen tar ännu mer plats i Fazers förnyade förpackningsdesign. Foto: Pressbild

De karakteristiska ögonen blir kvar i kakao-klassikern Fazer Ögons förnyade förpackningsdesign.

Kakaoprodukten har sålts i Sverige sedan 1899, men det var strax efter sekelskiftet som Ögon Cacao fick sitt namn och sin symbol – ett par ögon. 1956 förnyade Olle Eksell de ikoniska ögonen som används än idag. Utseendet har varierat på förpackningarna sedan 1950-talet, och nu är det dags för en förändring igen med ny design på förpackningarna som rullar ut i i butikerna.

– Vi förnyar förpackningarnas utseende och efter att ha utvärderat och konsumenttestat olika designspår känns det väldigt kul att nu äntligen få se Ögon-produkternas nya uttryck i butik. Vi hoppas att alla bakentusiaster blir lika förtjusta i designen som vi är och får inspiration i bakhyllan, säger Pernilla Jansson, Brand Manager.

Logotypen med ögonen blir alltså kvar både på alla förpackningar i portföljen innehållande kakao och chokladprodukter. Enligt Fazer får dock förpackningarna ett mer enhetligt och stilrent utseende där de olika produkternas användningsområden förtydligas med inspirerande bilder. Bilderna är tagna av välrenommerade fotografen Lennart Weibull.

 

 

 

Läs vidare

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning

Ett mer hållbart designkoncept från Electrolux

Electrolux Groups in-house designteam har tillsammans med BVD tagit fram en ny förpackningsdesign som ska väcka känslor via en brun kartongförpackning.
Electroluxx

ICA Medis går sin egen väg

För att sticka ut bland hundratals affärer kring Medborgarplatsen anlitade ICA Medis byrån Hummingbirds – som i sin tur använde butikens byggnad som inspiration till skapandet av ett modulärt system.
Samlingsbild_1-kopierax

Mackmyras storsäljare nu i PET-flaska

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska. Det säger man i ett pressmeddelande. 
Mackmyrax

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning