Investeringar ger eftertraktat branschpris

PUBLICERAD: 3 november 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Management group Arvid Sundblad

De senaste fyra åren har Iggesund Paperboard investerat 3,4 miljarder SEK på att förbättra energilösningarna vid kartongbruken i Iggesund, Sverige, och Workington, England. Jämfört med situationen för tio år sedan har företaget lyckats sänka de fossila koldioxidutsläppen med drygt 260 000 ton koldioxid från fossila källor. Sänkningen motsvarar att ta 85 000 personbilar, som körs 10 000 km per år, av vägen. De här satsningarna har lagt grunden till att Iggesund Paperboard i början av oktober tilldelades branschorganisationen PPIs pris ”Bio Strategy of the Year”.

– Vi är mycket nöjda med utmärkelsen, men än mer med den kraftiga förflyttning vi gjort från fossila bränslen till bioenergi. Naturligtvis för att vi tar vårt ansvar i klimatfrågan, men också för att det kommer att ge oss mer stabila energikostnader över tid, säger Arvid Sundblad, ansvarig för Iggesunds globala försäljning.

Vid kartongbruket i Workington, där Incada tillverkas, har företaget gjort en dramatisk omläggning från fossil naturgas till biobränslen. En ny biobränslepanna stod klar våren 2013 och har bidragit till en kraftfull sänkning av Incadas carbon footprint, till att idag vara en av de falskartongerna med de lägsta värdena i detta avseende. I Iggesund, där man tillverkar Invercote, har en ny sodapanna bidragit till att brukets fossila koldioxidutsläpp minimerats, och att bruket ofta kan drivas helt utan användning av fossila bränslen. Målet är att bruket ska vara helt biobränsledrivet, och dessutom självförsörjande på både elektricitet och värmeenergi.

– Det här är mycket glädjande. Vi har ett tryck från omvärlden att minska våra fossila koldioxidutsläpp och det lever vi upp till, och bidrar därmed till att stödja de energipolitiska mål som finns i samhället samtidigt som vi räknar med att stabilisera våra kostnader, betonar Arvid Sundblad.

Vid sidan om att man bytt energikälla, från fossila till förnyelsebara bränslen så har man också arbetat med energieffektivisering. Att tillverka ett ton Invercote kräver idag drygt tio procent mindre energi än vad som krävdes för fem år sedan, och vid fabriken i Workington kan man visa på liknande resultat. De nya förbränningsanläggningarna är en del av förklaringen, men också ett tålmodigt arbete där man ständigt förbättrar och effektiviserar de interna processerna. I Iggesund har det dessutom lett till påtagliga förbättringar av den lokala miljön.

– Vi kan se hur vi lyckats sänka svavelutsläppen till luft och partikelutsläpp med 50 procent. Det sker från redan tidigare låga nivåer, men det är ändå glädjande. Exempelvis kan vi idag konstatera att vår fabrik, som är dominerande i Iggesund, bara svarar för 1 procent av partikelutsläppen på orten, understryker Arvid Sundblad.

Iggesund Paperboard har sedan många år en praxis där hållbarhetsaspekter vävs in i varje investeringsbeslut.

– Vi tar inte bara stora steg, utan framför allt tar vi många små steg på grund av att hållbarhet ska beaktas i varje enskild investering. Vi är en kapitalintensiv industri, men när bollen väl sätts i rullning så sker det med kraft, slutar Arvid Sundblad.

 

 

Läs vidare

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x