USA-baserade Phillips Distilling Company har lanserat annorlunda etiketter till två av sina vodkasorter. En etikett ändrar färg i kyla och den andra i solljus…
Så kallad fotokromatisk färg ligger bakom effekterna hos etiketterna på flaskorna med Phillips UV Vodka. När flaskorna exponeras för dags- och solljus framträder färgrika bokstäver och vågmönster på flaskornas etiketter. Mönstren finns kvar ända tills flaskorna tas bort från ljuset och återkommer sedan, om etiketterna åter utsätts för solljus.
UV Vodka med fotokromatiska etiketter finns nu ute på USA-marknaden och Phillips Distilling Co förväntar sig goda försäljningssiffror eftersom en färsk undersökning visar att 64 procent av konsumenterna blir ”köptriggade” av fotokromatiska effekter på förpackningar.
I stället för att utsätta den för varmt solljus, så vill ju många vodkaälskare istället ha sin dryck riktigt kall, gärna nollgradig eller strax därunder. För dem är de nya etiketterna till Phillips vodkamärke Cubist högst tilltalande – etiketterna ändrar nämligen färg och får ett distinkt blå-grönt streckmönster, när flaskan förvaras i kyla, exempelvis i en frysbox.
Effekten hos Cubist-etiketterna uppnås med hjälp temperaturreagerande så kallade termokromatiska färger och uppnås och bibehålls, när vodkan nått fryspunkten och därunder.
Cubist-vodkan med de termokromatiska etiketterna har ännu inte lanserats på marknaden, men säljs på prov i staterna Minnesota och Arizona nu i augusti. Vodkan med de nya etiketterna beräknas komma ut på USA-marknaden under år 2022.