Innovativa vodkaetiketter som reagerar på solljus eller kyla

PUBLICERAD: 16 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

När flaskan med vodkan Cubist förvaras i minusgrader framträder ett distinkt blå-grönt streckmönster på flaskans etikett. (Bild Phillips Distilling Co)|Etiketterna på flaskor med UV Vodka reagerar på dags- och solljus och får färgrika mönster av bokstäver och vågformer. (Bild Phillips Distilling Co)

USA-baserade Phillips Distilling Company har lanserat annorlunda etiketter till två av sina vodkasorter. En etikett ändrar färg i kyla och den andra i solljus…

Etiketterna på flaskor med UV Vodka reagerar på dags- och solljus och får färgrika mönster av bokstäver och vågformer. (Bild Phillips Distilling Co)

Så kallad fotokromatisk färg ligger bakom effekterna hos etiketterna på flaskorna med Phillips UV Vodka. När flaskorna exponeras för dags- och solljus framträder färgrika bokstäver och vågmönster på flaskornas etiketter. Mönstren finns kvar ända tills flaskorna tas bort från ljuset och återkommer sedan, om etiketterna åter utsätts för solljus.

UV Vodka med fotokromatiska etiketter finns nu ute på USA-marknaden och Phillips Distilling Co förväntar sig goda försäljningssiffror eftersom en färsk undersökning visar att 64 procent av konsumenterna blir ”köptriggade” av fotokromatiska effekter på förpackningar.

I stället för att utsätta den för varmt solljus, så vill ju många vodkaälskare istället ha sin dryck riktigt kall, gärna nollgradig eller strax därunder. För dem är de nya etiketterna till Phillips vodkamärke Cubist högst tilltalande – etiketterna ändrar nämligen färg och får ett distinkt blå-grönt streckmönster, när flaskan förvaras i kyla, exempelvis i en frysbox.

Effekten hos Cubist-etiketterna uppnås med hjälp temperaturreagerande så kallade termokromatiska färger och uppnås och bibehålls, när vodkan nått fryspunkten och därunder.

Cubist-vodkan med de termokromatiska etiketterna har ännu inte lanserats på marknaden, men säljs på prov i staterna Minnesota och Arizona nu i augusti. Vodkan med de nya etiketterna beräknas komma ut på USA-marknaden under år 2022.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x