In-line-återvinning ger bättre barriär vid fibertorrformning

PUBLICERAD: 25 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Detta är ett genombrott med stor potential för vårt Dry Molded Fiber-koncept” säger Sebastian Roos, Chief Technology Officer på PulPac AB.(Bild PulPac)|Metoden med ”in-line”-återvinning ökar produktionseffektiviteten och ger ännu bättre torrformade fiberprodukter, enligt PulPac. (Bild PulPac)

Svenska torrfiberspecialisten PulPac har utvecklat en metod med ”in-line” återvinning av restmaterial, som ger förbättrade barriäregenskaper åt företagets torrformade fiberprodukter.

PulPac, som betecknar metoden som ett genombrott inom företagets Dry Molded Fiber-koncept, skriver i ett pressmeddelande att genom att kombinera ”in-line”-återvunnet icke-format fibermaterial, som innehåller hållbara barriärtillsatser, med nytt insatsmaterial i form av fiber och barriärtillsatser får man överlägsna produkter och förbättrad effektivitet.

Metoden med ”in-line”-återvinning ökar produktionseffektiviteten och ger ännu bättre torrformade fiberprodukter, enligt PulPac. (Bild PulPac)

PulPac uppger att under produktionstester för att optimera barriärtillsatser visade det sig att in-line återvinning av icke-format fibermaterial med barriärtillsatser inte bara säkerställer att mer än 99 procent av fiberinsatsmaterialet kommer till användning i torrformningsprocessen utan också att återcirkulationsdelen av processen förstärker barriäregenskaperna hos slutprodukterna.

”Detta är ett genombrott med stor potential att öka en redan mycket konkurrenskraftig produktionsekonomi inom Dry Molded Fiber, genom att ge bättre produkter med mindre insatsmaterial. Metoden har potential att avsevärt öka produktionseffektiviteten och spara materialförbrukning, samtidigt som den producerar överlägsna produkter jämfört med konventionell fibergjutning. Det är ett inspirerande resultat av vårt FoU-team, nu när PulPac fortsätter sin industrialisering av Dry Molded Fiber”, kommenterar Sebastian Roos, Chief Technology Officer på PulPac AB.

PulPac skriver att testresultaten av den nya metoden visar en ökning och förstärkning av vissa barriäregenskaper hos de torrformade produkterna med endast en begränsad påverkan på den mekaniska hållfastheten. Detta leder till ökad produktionseffektivitet med lägre energi- och materialanvändning.

”Denna viktiga upptäckt är skyddad i en patentansökan och immateriella rättigheter som tillhör PulPac AB”, skriver företaget.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax