Ilska och besvikelse över att plastpåseskatten blir kvar..!

PUBLICERAD: 11 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Den kritiserade skatten på handelns plastbärkassar skulle tas bort lovade högeralliansen i valrörelsen – men när den nya regeringens budget presenterades var skatten kvar. Ett löftesbrott som nu väcker ilska och besvikelse i branschen. (Bild JP Press)|”Vad i hela friden hände? undrar Trioworlds VD Andreas Malmberg. (Bild Trioworld)|”Det är ett anmärkningsvärt löftesbrott”, säger Gaia Biomaterials VD Peter Stenström (t.v.) som tillsammans med företagets medgrundare Åke Rosén visar upp bolagets egna biobaserade och återanvändbara bärkasse. (Bild Gaia)|”Det är ett svek och vi är besvikna”, säger IKEM:s näringspolitiske chef Nils Hannerz. (Bild IKEM)|”Plastpåseskatten är kvar – och beräknas ge skatteintäkter på 600 miljoner kronor” säger nya regeringens finansminister Elisabeth Svantesson. (Bild Ninni Andersson/Regeringskansliet)|”Det är mycket möjligt att plastpåseskatten försvinner i samband med vårbudgeten”, säger packnews och nordemballages chefredaktör Bo Wallteg. (Bild Scanpack)

I valrörelsen lovade högeralliansen – och Sverigedemokraterna – att den omtvistade skatten på handelns plastpåsar skulle avskaffas, om man kom i regeringsställning. Men när den nya regeringens finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterade sin budget så var skatten kvar. Nu är ilskan och besvikelsen stor i branschen över det svikna löftet!

”Plastpåseskatten är kvar – och beräknas ge skatteintäkter på 600 miljoner kronor” säger nya regeringens finansminister Elisabeth Svantesson. (Bild Ninni Andersson/ Regeringskansliet)

”Vad i hela friden hände? Plastpåseskatten blir kvar trots tydliga löften om att den skulle bort! Den återvunna plastpåsen, ett av svensk industris bästa exempel på cirkulära plastflöden, förtjänar ett bättre öde. Kom igen nu Ulf!”, säger Andreas Malmberg, VD och koncernchef i plastföretaget Trioworld.

När plastpåseskatten infördes år 2020 innebar det att handelns bärkassar i plast – som ofta fått tjäna som sop- och avfallspåsar efter hembärandet av varor – blev betydligt dyrare för konsumenterna. I de flesta fall steg påspriset från tre till sju kronor. Och de beräknade skatteintäkterna för staten blev inte de förväntade – i stället steg försäljningen av återanvändbara kassar samt papperspåsar och inte minst av plastbaserade avfallspåsar på rulle, vilka oftast dessutom är producerade utanför Sverige.

IKEM (Innovations- och kemiföretagen i Sverige), som med sina 1.250 medlemsföretag är en viktig och tung aktör i branschen, var redan från början kritisk till plastpåseskatten. Och dagen innan den nya regeringens budget skulle presenteras, skrev IKEM i ett pressmeddelande att man förväntade sig att plastpåseskatten skulle vara avskaffad.

”Vad i hela friden hände? undrar Trioworlds VD Andreas Malmberg. (Bild Trioworld)

”Regeringspartierna M, KD, L och samarbetspartiet SD har sedan tidigare aviserat att de ska avskaffa plastpåseskatten. Nu förväntar vi oss att det sker! Företagen vill ställa om sitt arbete för en mer cirkulär ekonomi så att all plast kan återvinnas. Skatten sätter käppar i hjulet för det”, skrev Henrik Oxfall, plastexpert på IKEM, i pressmeddelandet.

Men IKEM:s förhoppningar att vallöftet skulle hållas kom på skam och nu är irritationen och besvikelsen stor i organisationen.

”Det är ett svek. Vi har tolkat regeringen som att den verkligen vill titta på klimatområdet utifrån vad som är effektivt. Och plastpåseskatten är inte ett effektivt styrmedel vad gäller klimatomställning, men den finns ändå kvar! Vi är besvikna i dag”, sade IKEM:s näringspolitiske chef Nils Hannerz, när det stod klart att skatten ska bli kvar.

”Det är ett svek och vi är besvikna”, säger IKEM:s näringspolitiske chef Nils Hannerz. (Bild IKEM)

Den omtvistade skatten infördes som en del av det så kallade januariavtalet mellan S, L, C och MP, men bara ett år efter införandet ångrade Liberalerna sig och tog bort skatten i sin egen budgetmotion.
”Nu ser vi effekten av skatten. Den är negativ. Den fyller inte sin funktion”, sade då Jakob Olofsgård, liberalernas ledamot i miljö- och jordbruksutskottet.

Plastpåseskatten kritiserades från början också starkt av Moderaterna och Sverigedemokraterna som kallat skatten för ”dyr och ineffektiv symbolpolitik” och som påtalat att den inte alls inbringat de skattemedel dåvarande regeringen aviserat.

Men trots kritiken och trots det klart uttalade löftet under höstens valrörelse att skatten skulle avskaffas, så är den ändå kvar…

”Regeringens val att behålla plastpåseskatten är ett löftesbrott. Det är anmärkningsvärt. Förtroendet för politiker blir inte bättre, när det blir så här” , säger Peter Stenström, VD på företaget Gaia Biomaterials, till Tidningen Näringslivet.

”Det är ett anmärkningsvärt löftesbrott”, säger Gaia Biomaterials VD Peter Stenström (t.v.) som tillsammans med företagets medgrundare Åke Rosén visar upp bolagets egna biobaserade och återanvändbara bärkasse. (Bild Gaia)

Helsingborgbaserade Gaia Biomaterial producerar bland annat bärkassar av det egentillverkade biobaserade materialet Biodolomer och man har fört en bitter kamp med Skatteverket för att få sin kasse skattebefriad eftersom den kan återanvändas upp till 50 gånger, enligt tester av forskningsinstitutet RISE, och därför borde tillhöra den typ av flergångskassar, som inte omfattas av skatten.

Men Skatterättsnämnden har slagit fast att Gaias påse ska omfattas av skatten – och företaget har nu dragit ner sin produktion från cirka två miljoner påsar i månaden till 25.000, samt antytt att man kanske skulle flytta produktionen utomlands.

”Vi har valt att behålla maskinerna, tills vi vet om vi kan återuppta full produktion igen. Om skatten avskaffas skulle det för vår del innebära att vi skulle kunna nyanställa och växa ekonomiskt”, säger Peter Stenström.

”Det är mycket möjligt att plastpåseskatten försvinner i samband med vårbudgeten”, säger packnews och nordemballages chefredaktör Bo Wallteg. (Bild Scanpack)

Bo Wallteg, chefredaktör för nyhetssajten Packnews och branschtidningen nord emballage, förstår den ilska och besvikelse, som nu genomsyrar branschen och de svenska plastaktörerna. Men han ger också en hoppfull hint om att den kritiserade plastpåseskatten kanske ändå inte blir så långlivad trots allt:

”Jag har fångat upp signaler från källor med insikt att det är mycket möjligt att plastpåseskatten försvinner i samband med vårbudgeten. Allt hanns inte med på den korta tid man hade på sig att få fram budgeten. Låt oss hoppas att det stämmer!, säger Bo Wallteg.

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top