Den unika svenska förpackningslösningen iFoodbag, som är en specialutvecklad bärkasse, vilken kan hålla livsmedel frysta och kylda i upp till 24 timmar, får nu ett stort bidrag från EU-kommissionen och Horisont 2020, EU-kommissionens ramprogram för forskning och innovation..
Tack vare den innovativa tekniken och produktens betydelse för livsmedelsindustrin, får iFoodbag ett finansiellt stöd bestående av 1,7 miljoner euro (ca 16 miljoner kronor) under en tvåårsperiod.
iFoodbag skriver i ett pressmeddelande att stödet betyder att man kan arbeta med en projektbudget på 2,5 miljoner euro för att utveckla en andra generationens bärkasse.
I november 2015 lanserade iFoodbag sin vattentåliga bärkasse, som är utformad för att hålla livsmedel frysta och kylda i upp till 24 timmar. Nu tar det svenska företaget nästa steg ut i Europa för att presentera och vidareutveckla den unika produkten, tack vare att EU-kommissionen och Horisont 2020, sett potentialen hos förpackningskonceptet iFoodbag.
”Det är väldigt stort att få det här bidraget, då det bara är tre procent av alla ansökningar som beviljas. Det ger extra trovärdighet till företaget, då det är ett väldigt selektivt program, där bara de bästa av de bästa väljs ut, och det öppnar även nya dörrar. Det kan leda till framtida partners och investerare, då EU-kommissionen utvecklar ett nätverk för iFoodbag och andra vinnare samt ger företaget support för att utvecklas framåt. Vi tror att iFoodbags koncept har potentialen att revolutionera matleveranser. Vår ansökan rankades som nummer ett av de 62 ansökningar, som skickades in till samma deadline, och iFoodbag är ett av två företag som beviljades bidrag inom matkategorin”, säger Xavier Aubry, grundare av Zaz Ventures, som arbetade med att utforma iFoodbags bidragsansökan i samarbete med teamet på iFoodbag.
iFoodbag kommer nu att ha en fem gånger så stor budget för att ta fram generation två, jämfört med ursprungsprodukten i vintras. Tanken är att den andra generationen av kassen ska bli ännu mer miljövänlig, hålla kylan ännu bättre och att kostnaderna ska sänkas ytterligare. Att innovationen siktar mot nya marknadsmöjligheter och är relevant för de utmaningar EU möter idag är en del av anledningen till att företaget beviljades ett så stort bidrag.
”Förslaget visar att projektet har relevanta resurser, så som personal, utrustning, nätverk, med mera, för att utveckla sin verksamhet på bästa möjliga sätt”, lyder en del av motiveringen från EU-kommissionen och Horisont 2020.
”Vår idé, vårt team och timingen är tre orsaker till att vi fick det här bidraget. Det här ligger helt rätt i tiden. då EU-kommissionen tycker att det är viktigt att jobba med att skapa en hållbar värld, vilket ligger helt i linje med vad vi försöker åstadkomma med våra flexibla förpackningar. Med generation två jobbar vi vidare med saker som att bärkassen ska vara kostnadseffektiv, att fler ska kunna ha råd att handla online, med miljöaspekten och att minska såväl koldioxidutsläppen som matsvinnet. Det är naturligtvis väldigt glädjande och hedrande att få ett sådant kvitto på att vår teknik är bra och att vi ses som ett företag för framtiden”, säger Karl Fallgren, VD och grundare av iFoodbag.
———————————————————
Målet med EU-kommissionens ramprogram Horisont 2020 är att arbeta med och stötta vetenskapliga genombrott, som kan leda till nya möjligheter globalt för att förbättra människors liv.