iFoodbag får eftertraktat EU-bidrag på 16 miljoner kr

PUBLICERAD: 15 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Det unika svenska bärkassekonceptet iFoodbag får nu cirka 16 miljoner kronor i bidrag från EU.|”Det är väldigt glädjande och hedrande att få ett sådant här kvitto på vår förpacknings potential”

Den unika svenska förpackningslösningen iFoodbag, som är en specialutvecklad bärkasse, vilken kan hålla livsmedel frysta och kylda i upp till 24 timmar, får nu ett stort bidrag från EU-kommissionen och Horisont 2020, EU-kommissionens ramprogram för forskning och innovation..
Tack vare den innovativa tekniken och produktens betydelse för livsmedelsindustrin, får iFoodbag ett finansiellt stöd bestående av 1,7 miljoner euro (ca 16 miljoner kronor) under en tvåårsperiod.
iFoodbag skriver i ett pressmeddelande att stödet betyder att  man kan arbeta med en projektbudget på 2,5 miljoner euro för att utveckla en andra generationens bärkasse.

I november 2015 lanserade iFoodbag sin vattentåliga bärkasse, som är utformad för att hålla livsmedel frysta och kylda i upp till 24 timmar. Nu tar det svenska företaget nästa steg ut i Europa för att presentera och vidareutveckla den unika produkten, tack vare att EU-kommissionen och Horisont 2020, sett potentialen hos förpackningskonceptet iFoodbag.

”Det är väldigt stort att få det här bidraget, då det bara är tre procent av alla ansökningar som beviljas. Det ger extra trovärdighet till företaget, då det är ett väldigt selektivt program, där bara de bästa av de bästa väljs ut, och det öppnar även nya dörrar. Det kan leda till framtida partners och investerare, då EU-kommissionen utvecklar ett nätverk för iFoodbag och andra vinnare samt ger företaget support för att utvecklas framåt. Vi tror att iFoodbags koncept har potentialen att revolutionera matleveranser. Vår ansökan rankades som nummer ett av de 62 ansökningar, som skickades in till samma deadline, och iFoodbag är ett av två företag som beviljades bidrag inom matkategorin”, säger Xavier Aubry, grundare av Zaz Ventures, som arbetade med att utforma iFoodbags bidragsansökan i samarbete med teamet på iFoodbag.

iFoodbag kommer nu att ha en fem gånger så stor budget för att ta fram generation två, jämfört med ursprungsprodukten i vintras. Tanken är att den andra generationen av kassen ska bli ännu mer miljövänlig, hålla kylan ännu bättre och att kostnaderna ska sänkas ytterligare. Att innovationen siktar mot nya marknadsmöjligheter och är relevant för de utmaningar EU möter idag är en del av anledningen till att företaget beviljades ett så stort bidrag.
”Förslaget visar att projektet har relevanta resurser, så som personal, utrustning, nätverk, med mera, för att utveckla sin verksamhet på bästa möjliga sätt”, lyder en del av motiveringen från EU-kommissionen och Horisont 2020.

”Vår idé, vårt team och timingen är tre orsaker till att vi fick det här bidraget. Det här ligger helt rätt i tiden. då EU-kommissionen tycker att det är viktigt att jobba med att skapa en hållbar värld, vilket ligger helt i linje med vad vi försöker åstadkomma med våra flexibla förpackningar. Med generation två jobbar vi vidare med saker som att bärkassen ska vara kostnadseffektiv, att fler ska kunna ha råd att handla online, med miljöaspekten och att minska såväl koldioxidutsläppen som matsvinnet. Det är naturligtvis väldigt glädjande och hedrande att få ett sådant kvitto på att vår teknik är bra och att vi ses som ett företag för framtiden”, säger Karl Fallgren, VD och grundare av iFoodbag. 

———————————————————
Målet med EU-kommissionens ramprogram Horisont 2020 är att arbeta med och stötta vetenskapliga genombrott, som kan leda till nya möjligheter globalt för att förbättra människors liv.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker