Identity Works täljer Moraknivs identitet

PUBLICERAD: 14 december 2023
UPPDATERAD: 14 december

Genom ett stort omtag av identiteten ville Morakniv uppnå ett visuellt språk med fokus på varumärkets långa tradition och hantverk i en modern tappning. Uppdraget landade hos byrån Identity Works, berättar CAP&Design.

Identity Works har tagit fram ett helt nytt varumärkeskoncept, narrativ, visuell identitet, typografi och förpackningsdesign. Sedan lanseringen har den nya identiteten och förpackningsdesignen vunnit två guld i Svenska Designpriset och nyligen även ett silver i Pentawards.

I Östnor i Mora produceras 7000 knivblad i timmen. Med ett 130-årigt arv har kolstålet med rödbetsat björkskaft blivit synonymt med Morakniven, som idag finns kvar i sitt originalutförande tillsammans med ett stort antal nya modeller som tillkommit genom åren. I arbetet med rebranden var det därför viktigt att ta vara på dess historia och tradition, men lika mycket att frambringa en mer modern visuell touch.

– I arbetet inspirerades vi framför allt av Moraknivs hantverk och ambition att göra produkter som håller länge. Det är ett varumärke med en fantastisk historia att berätta som vi ville skulle lysa igenom i varje detalj, säger Noel Pretorius, senior designer på Identity Works.

Karvad typografi

Byrån gick tidigt på linjen att utforma identiteten och typografin efter att likna något framtäljt av en kniv. Typsnittet (ritat av María Ramos) fick därav kantiga och skarpa former för att ge en organisk och oslipad känsla, där även typsnittets inre former använts som inramning till bilderna.

– Vi uppdaterade logotypen och ändrade formen på bokstaven ”R” så att den stämde bättre överens med den diagonala kurvan i ”V” och gjorde ”V” lite smalare. Uppdateringen gör den nya logotypen lättare att använda i digitala och tryckta format utan att för den delen tappa personlighet, säger han.

Rustik förpackning

Samma formspråk går igen i den nya förpackningsdesignen där de ger form åt de utstansade fönsterna. Den nya återvinningsbara knivförpackningen är gjord av ett enda stycke kartong som omsluter knivarna och håller dem säkert på plats utan att någon plast behövs.

– Förpackningen kan användas för att förvara kniven hemma och om du är ute och campar kan den kastas i elden. I butik kan man tack vare förpackningens utformning se kniven utan att förpackningen behöver öppnas. På så sätt undviks onödiga demos, säger Noel.

Mönstret som går igen på flera ställen i identiteten är inspirerat av hemslöjdade vävda band, som kan ses i folkdräkter med ursprung i Östnor. Nya bilder har även blivit knäppta av fotografen Agnes Maltesdotter (stilleben av Pål Allan) för att bidra med ett känslomässigt lager i bildspråket.

– Tillsammans valde vi ut ett antal bilder med en episk känsla där röda föremål, kläder eller belysning ger en koppling till varumärket. Rött är en viktig färg för Morakniv, eftersom deras knivskaft från början var färgade i en speciell röd färg som märket sedan dess varit känt för, avslutar Noel.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset