Identity Works täljer Moraknivs identitet

PUBLICERAD: 14 december 2023
UPPDATERAD: 14 december

Genom ett stort omtag av identiteten ville Morakniv uppnå ett visuellt språk med fokus på varumärkets långa tradition och hantverk i en modern tappning. Uppdraget landade hos byrån Identity Works, berättar CAP&Design.

Identity Works har tagit fram ett helt nytt varumärkeskoncept, narrativ, visuell identitet, typografi och förpackningsdesign. Sedan lanseringen har den nya identiteten och förpackningsdesignen vunnit två guld i Svenska Designpriset och nyligen även ett silver i Pentawards.

I Östnor i Mora produceras 7000 knivblad i timmen. Med ett 130-årigt arv har kolstålet med rödbetsat björkskaft blivit synonymt med Morakniven, som idag finns kvar i sitt originalutförande tillsammans med ett stort antal nya modeller som tillkommit genom åren. I arbetet med rebranden var det därför viktigt att ta vara på dess historia och tradition, men lika mycket att frambringa en mer modern visuell touch.

– I arbetet inspirerades vi framför allt av Moraknivs hantverk och ambition att göra produkter som håller länge. Det är ett varumärke med en fantastisk historia att berätta som vi ville skulle lysa igenom i varje detalj, säger Noel Pretorius, senior designer på Identity Works.

Karvad typografi

Byrån gick tidigt på linjen att utforma identiteten och typografin efter att likna något framtäljt av en kniv. Typsnittet (ritat av María Ramos) fick därav kantiga och skarpa former för att ge en organisk och oslipad känsla, där även typsnittets inre former använts som inramning till bilderna.

– Vi uppdaterade logotypen och ändrade formen på bokstaven ”R” så att den stämde bättre överens med den diagonala kurvan i ”V” och gjorde ”V” lite smalare. Uppdateringen gör den nya logotypen lättare att använda i digitala och tryckta format utan att för den delen tappa personlighet, säger han.

Rustik förpackning

Samma formspråk går igen i den nya förpackningsdesignen där de ger form åt de utstansade fönsterna. Den nya återvinningsbara knivförpackningen är gjord av ett enda stycke kartong som omsluter knivarna och håller dem säkert på plats utan att någon plast behövs.

– Förpackningen kan användas för att förvara kniven hemma och om du är ute och campar kan den kastas i elden. I butik kan man tack vare förpackningens utformning se kniven utan att förpackningen behöver öppnas. På så sätt undviks onödiga demos, säger Noel.

Mönstret som går igen på flera ställen i identiteten är inspirerat av hemslöjdade vävda band, som kan ses i folkdräkter med ursprung i Östnor. Nya bilder har även blivit knäppta av fotografen Agnes Maltesdotter (stilleben av Pål Allan) för att bidra med ett känslomässigt lager i bildspråket.

– Tillsammans valde vi ut ett antal bilder med en episk känsla där röda föremål, kläder eller belysning ger en koppling till varumärket. Rött är en viktig färg för Morakniv, eftersom deras knivskaft från början var färgade i en speciell röd färg som märket sedan dess varit känt för, avslutar Noel.

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x