Genom ett stort omtag av identiteten ville Morakniv uppnå ett visuellt språk med fokus på varumärkets långa tradition och hantverk i en modern tappning. Uppdraget landade hos byrån Identity Works, berättar CAP&Design.
Identity Works har tagit fram ett helt nytt varumärkeskoncept, narrativ, visuell identitet, typografi och förpackningsdesign. Sedan lanseringen har den nya identiteten och förpackningsdesignen vunnit två guld i Svenska Designpriset och nyligen även ett silver i Pentawards.
I Östnor i Mora produceras 7000 knivblad i timmen. Med ett 130-årigt arv har kolstålet med rödbetsat björkskaft blivit synonymt med Morakniven, som idag finns kvar i sitt originalutförande tillsammans med ett stort antal nya modeller som tillkommit genom åren. I arbetet med rebranden var det därför viktigt att ta vara på dess historia och tradition, men lika mycket att frambringa en mer modern visuell touch.
– I arbetet inspirerades vi framför allt av Moraknivs hantverk och ambition att göra produkter som håller länge. Det är ett varumärke med en fantastisk historia att berätta som vi ville skulle lysa igenom i varje detalj, säger Noel Pretorius, senior designer på Identity Works.
Karvad typografi
Byrån gick tidigt på linjen att utforma identiteten och typografin efter att likna något framtäljt av en kniv. Typsnittet (ritat av María Ramos) fick därav kantiga och skarpa former för att ge en organisk och oslipad känsla, där även typsnittets inre former använts som inramning till bilderna.
– Vi uppdaterade logotypen och ändrade formen på bokstaven ”R” så att den stämde bättre överens med den diagonala kurvan i ”V” och gjorde ”V” lite smalare. Uppdateringen gör den nya logotypen lättare att använda i digitala och tryckta format utan att för den delen tappa personlighet, säger han.
Rustik förpackning
Samma formspråk går igen i den nya förpackningsdesignen där de ger form åt de utstansade fönsterna. Den nya återvinningsbara knivförpackningen är gjord av ett enda stycke kartong som omsluter knivarna och håller dem säkert på plats utan att någon plast behövs.
– Förpackningen kan användas för att förvara kniven hemma och om du är ute och campar kan den kastas i elden. I butik kan man tack vare förpackningens utformning se kniven utan att förpackningen behöver öppnas. På så sätt undviks onödiga demos, säger Noel.
Mönstret som går igen på flera ställen i identiteten är inspirerat av hemslöjdade vävda band, som kan ses i folkdräkter med ursprung i Östnor. Nya bilder har även blivit knäppta av fotografen Agnes Maltesdotter (stilleben av Pål Allan) för att bidra med ett känslomässigt lager i bildspråket.
– Tillsammans valde vi ut ett antal bilder med en episk känsla där röda föremål, kläder eller belysning ger en koppling till varumärket. Rött är en viktig färg för Morakniv, eftersom deras knivskaft från början var färgade i en speciell röd färg som märket sedan dess varit känt för, avslutar Noel.