Identity Works täljer Moraknivs identitet

PUBLICERAD: 14 december 2023
UPPDATERAD: 14 december

Genom ett stort omtag av identiteten ville Morakniv uppnå ett visuellt språk med fokus på varumärkets långa tradition och hantverk i en modern tappning. Uppdraget landade hos byrån Identity Works, berättar CAP&Design.

Identity Works har tagit fram ett helt nytt varumärkeskoncept, narrativ, visuell identitet, typografi och förpackningsdesign. Sedan lanseringen har den nya identiteten och förpackningsdesignen vunnit två guld i Svenska Designpriset och nyligen även ett silver i Pentawards.

I Östnor i Mora produceras 7000 knivblad i timmen. Med ett 130-årigt arv har kolstålet med rödbetsat björkskaft blivit synonymt med Morakniven, som idag finns kvar i sitt originalutförande tillsammans med ett stort antal nya modeller som tillkommit genom åren. I arbetet med rebranden var det därför viktigt att ta vara på dess historia och tradition, men lika mycket att frambringa en mer modern visuell touch.

– I arbetet inspirerades vi framför allt av Moraknivs hantverk och ambition att göra produkter som håller länge. Det är ett varumärke med en fantastisk historia att berätta som vi ville skulle lysa igenom i varje detalj, säger Noel Pretorius, senior designer på Identity Works.

Karvad typografi

Byrån gick tidigt på linjen att utforma identiteten och typografin efter att likna något framtäljt av en kniv. Typsnittet (ritat av María Ramos) fick därav kantiga och skarpa former för att ge en organisk och oslipad känsla, där även typsnittets inre former använts som inramning till bilderna.

– Vi uppdaterade logotypen och ändrade formen på bokstaven ”R” så att den stämde bättre överens med den diagonala kurvan i ”V” och gjorde ”V” lite smalare. Uppdateringen gör den nya logotypen lättare att använda i digitala och tryckta format utan att för den delen tappa personlighet, säger han.

Rustik förpackning

Samma formspråk går igen i den nya förpackningsdesignen där de ger form åt de utstansade fönsterna. Den nya återvinningsbara knivförpackningen är gjord av ett enda stycke kartong som omsluter knivarna och håller dem säkert på plats utan att någon plast behövs.

– Förpackningen kan användas för att förvara kniven hemma och om du är ute och campar kan den kastas i elden. I butik kan man tack vare förpackningens utformning se kniven utan att förpackningen behöver öppnas. På så sätt undviks onödiga demos, säger Noel.

Mönstret som går igen på flera ställen i identiteten är inspirerat av hemslöjdade vävda band, som kan ses i folkdräkter med ursprung i Östnor. Nya bilder har även blivit knäppta av fotografen Agnes Maltesdotter (stilleben av Pål Allan) för att bidra med ett känslomässigt lager i bildspråket.

– Tillsammans valde vi ut ett antal bilder med en episk känsla där röda föremål, kläder eller belysning ger en koppling till varumärket. Rött är en viktig färg för Morakniv, eftersom deras knivskaft från början var färgade i en speciell röd färg som märket sedan dess varit känt för, avslutar Noel.

Läs vidare

Metsä Board utvecklar nya lätta förpackningar av mikrowell för HejBuddy

Metsä Board, har utvecklat en mångsidig, platsbesparande reklamförpackning för HeyBuddy, ett finskt kosmetikamärke. Den nya lätta förpackningen erbjuder flexibilitet, har en lyxig framtoning och är tillverkad av mikrowell av Metsä Boards vita kraftliner.
Hejbuddy_4

Hur designar man om 3 500 förpackningar?

Hur designar man om 3 500 förpackningar? För att få svar på det har Cap&Design pratat med Martin Bergström, design director på Bedow, som gett oss inblick i hela processen med Coops förpackningar.
1

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Senaste nytt

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01

Ny rapport visar på utmaningar i nedskräpning och avfallshantering i skärgården

Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare. Det är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården. De allra flesta skärgårdsbesökarna vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige.
Pantstudie framsida