I sommar öppnar Danmarks första förpackningsfria butik

PUBLICERAD: 21 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

I sommar öppnar den första förpackningsfria butiken i Danmark.

I sommar öppnar Danmarks första förpackningsfria matbutik i Köpenhamn. LØS Market heter affären och här ska säljas ekologiska produkter i lösvikt. Och kunderna få ta med egna förpackningar…
Teamet bakom konceptet LØS Market räknar med att ha ett utbud på över 400 ekologiska produkter – allt från fasta produkter som gryn, nötter, frön, etc till flytande produkter som honung, olja och vin.

Syftet med butiken är att minska på matsvinnet och genom attt kunderna tar med sina egna förpackningar i form av påsar, askar, burkar, flaskor, etc. så hoppas man att kunderna inte ska köpa mer än de precis behöver och förbrukar.

För de kunder som inte har med egna förpackningar kommer det att finnas komposterbara papperspåsar i butiken för torrvaror samt tomflaskor, som kan fyllas med flytande produkter. Tomflaskorna lämnas sedan tillbaka, tvättas och används på nytt i ett eget litet miniretursystem!

Ekologiska produkter har ju ofta högre pris än andra varor, men grundarna av LØS Market hoppas att man ska kunna få ner priserna på de ekologiska produkterna genom att man köper in stora kvantiteter i lösvikt.

Enligt grundarna till LØS Market är det framförallt fyra fördelar med det förpackningsfria konceptet:
1): Noll förpackningar leder till färre onödiga plastförpackningar och därmed minskat avfall
2): Minskat matsvinn genom att kunderna bara köper exakt så mycket de vill ha
3): Lägre priser på ekologiska varor eftersom butiken köper in i bulk
4): Lokala och ekologiska produkter prioriteras.

Den förpackningsfria butiken i Köpenhamn blir dock inte den första i Skandinavien – liknande butiker öppnade i Oslo i augusti och september 2015. Även de butikerna är inriktade på ekologiska produkter, som säljs i lösvikt.
Läs mer om de norska förpackningsfria butikerna HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor