I sommar öppnar Danmarks första förpackningsfria butik

PUBLICERAD: 21 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

I sommar öppnar den första förpackningsfria butiken i Danmark.

I sommar öppnar Danmarks första förpackningsfria matbutik i Köpenhamn. LØS Market heter affären och här ska säljas ekologiska produkter i lösvikt. Och kunderna få ta med egna förpackningar…
Teamet bakom konceptet LØS Market räknar med att ha ett utbud på över 400 ekologiska produkter – allt från fasta produkter som gryn, nötter, frön, etc till flytande produkter som honung, olja och vin.

Syftet med butiken är att minska på matsvinnet och genom attt kunderna tar med sina egna förpackningar i form av påsar, askar, burkar, flaskor, etc. så hoppas man att kunderna inte ska köpa mer än de precis behöver och förbrukar.

För de kunder som inte har med egna förpackningar kommer det att finnas komposterbara papperspåsar i butiken för torrvaror samt tomflaskor, som kan fyllas med flytande produkter. Tomflaskorna lämnas sedan tillbaka, tvättas och används på nytt i ett eget litet miniretursystem!

Ekologiska produkter har ju ofta högre pris än andra varor, men grundarna av LØS Market hoppas att man ska kunna få ner priserna på de ekologiska produkterna genom att man köper in stora kvantiteter i lösvikt.

Enligt grundarna till LØS Market är det framförallt fyra fördelar med det förpackningsfria konceptet:
1): Noll förpackningar leder till färre onödiga plastförpackningar och därmed minskat avfall
2): Minskat matsvinn genom att kunderna bara köper exakt så mycket de vill ha
3): Lägre priser på ekologiska varor eftersom butiken köper in i bulk
4): Lokala och ekologiska produkter prioriteras.

Den förpackningsfria butiken i Köpenhamn blir dock inte den första i Skandinavien – liknande butiker öppnade i Oslo i augusti och september 2015. Även de butikerna är inriktade på ekologiska produkter, som säljs i lösvikt.
Läs mer om de norska förpackningsfria butikerna HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker