I sommar blir det skarpt test av Carlsbergs Fibre Bottle

PUBLICERAD: 22 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Carlsbergs biobaserade fiberflaska Fibre Bottle kommer i sommar att testas skarpt på åtta västeuropeiska marknader. (Bild Carlsberg)|Anna Anderberg är hållbarhetschef på Carlsberg Sverige. (Bild Carlsberg)|Fibre Bottle-flaskan som ska testas i sommar är försedd med en återvinningsbar bioplastbarriär. (Bild Carlsberg)|Ölet i fiberflaskan är specialbryggt av ekologisk kornmalt. (Bild Carlsberg)

Carlsberg-koncernen kommer under sommaren att testlansera sin Fibre Bottle, som är företagets första biobaserade och helt återvinningsbara ölflaska. Det skarpa testet sker för utvalda intressenter på åtta marknader i västra Europa, däribland Sverige, där flaskan bland annat ska testas i samband med Almedalsveckan och andra evenemang.

Fibre Bottle-flaskan som ska testas i sommar är försedd med en återvinningsbar bioplastbarriär. (Bild Carlsberg)

Utvecklingen av Fibre Bottle-flaskan har pågått oavbrutet sedan den första prototypen visades 2015. I oktober 2019 visade Carlsberg två olika prototyper av Fibre Bottle på klimateventet “C40 World Mayors Summit” i Köpenhamn. Båda dessa flaskor var försedda med inre barriär, som gjorde att de kunde fyllas med öl. En flaska hade en tunn barriärfilm av återvunnen PET och den andra flaskan en barriär av bioplasten PEF. (Läs mer HÄR!)

Den Fibre Bottle-flaska som Carlsberg nu ska testa i åtta europeiska länder (Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Polen och Storbritannien) är flaskan med PEF-barriär, som dessutom kommer att vara fylld med ett specialbryggt öl.

Den mest signifikanta innovationen med Fibre Bottle i det utförande, som nu ska testas, är alltså den växtbaserade inre barriären av PEF-polymerer. PEF, eller Polyetenfuranoate, är tillverkat av naturliga råvaror från växtriket, som skyddar ölets smak och kolsyra, och som kan hanteras i befintliga återvinningssystem (se även fotnot nedan *).

Ölet i fiberflaskan är specialbryggt av ekologisk kornmalt. (Bild Carlsberg)

Carlsberg skriver i ett pressmeddelande att den senaste prototypen av Fibre Bottle-flaskan har lägre koldioxidutsläpp än en konventionell ölflaska av engångsglas. Även ölet i sig är mer klimatsmart än en konventionell Carlsberg-öl, eftersom det är bryggt med ekologisk kornmalt, odlat med en hållbar, regenerativ odlingsmetod, som bland annat tar bort kol från luften på ett naturligt sätt och minskar ölets klimatpåverkan.

”Vi är riktigt glada över att vi har fått ta del av denna unika testproduktion som visar utvecklingen av Fibre Bottle. Nu har vi den senaste prototypen i vår hand, den är både biobaserad och återvinningsbar. Dessutom innehåller den öl som är producerad av ekologisk och hållbar kornmalt. Nu kan vi dela den med några av våra viktiga intressenter och fortsätta dialogen kring hållbar förpackningsinnovation tillsammans och faktiskt få ett prov på hur framtidens ölflaska kan komma att se ut”, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef Carlsberg Sverige.

Anna Anderberg är hållbarhetschef på Carlsberg Sverige. (Bild Carlsberg)

Carlsbergs vision är att Fibre Bottle ska ha 80 procent lägre koldioxidutsläpp än dagens engångsglasflaskor. Det betyder att det ska gå fem Fibre Bottle på varje engångsglasflaska, för samma koldioxidavtryck. Efter produktprovning och insamling av feedback på de åtta marknaderna kommer Carlsberg att ytterligare förbättra designen och fortsätta att arbeta tillsammans med experter och partners inom sammanslutningen ”Paper Bottle Community” med ambitionen att göra dessa flaskor kommersiellt tillgängliga över tid.

————————————————————————–

* PEF eller Polyetenfuranoate är en biobaserad polymer. PEF tillverkas genom polymerisering av FDCA, furandikarboxylsyra, som tillverkas av sockerarter. PEF har en tio gånger högre syrebarriär och dubbelt så hög ångbarriär som PET. Materialet har sina goda egenskaper även i tunnare utförande än PET, vilket sparar vikt. (Källa Ny Teknik)

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback