Huhtamäki planerar nu att sälja alla sina ryska verksamheter

PUBLICERAD: 19 april 2022
UPPDATERAD: 25 januari

I staden Alabuga, mellan Novgorod och Jekaterinburg, har Huhtamäki två tillverkningsenheter, dels en fabrik för tillverkning av food service-produkter (bilden), dels en fabrik för tillverkning av fiberbaserade livsmedelsförpackningar. (Bild Huhtamäki)

Finska förpackningskoncernen Huhtamäki Oyj, som bland annat är specialiserade på tillverkning av förpackningar inom food service-området och av fiberbaserade livsmedelslösningar, som äggförpackningar, etc., har inlett en process för att avyttra alla sina verksamheter i Ryssland, som en följd av kriget i Ukraina.

Huhtamäki skriver i ett pressmeddelande att beslutet följer på det tidigare beslutet efter Rysslands invasion av Ukraina att omedelbart stoppa alla investeringar i Ryssland. Huhtamäki anser att den nuvarande utvecklingen av situationen och de långsiktiga utsikterna i Ryssland kommer att förhindra förverkligandet av bolagets tillväxtstrategi och långsiktiga ambitioner i landet.

”Vi kommer fortsättningsvis att prioritera investeringar som gynnar betydande tillväxtmöjligheter i andra delar av världen, i linje med våra globala ambitioner och vår 2030-strategi”, skriver bolaget, som också framhåller att de anställdas säkerhet och välbefinnande är av största vikt..

Huhtamäki har varit verksamma på den ryska marknaden i cirka 30 år. Bolaget har fyra tillverkningsenheter i Ryssland och sysselsätter cirka 700 personer. Nettoomsättningen i Ryssland utgör endast cirka tre procent av koncernens totala omsättning.

Huhtamäki kommer nu att undersöka marknaden för potentiella köpare. Under övergångsperioden har man för avsikt att upprätthålla verksamheten vid sina anläggningar – under förutsättning att leveranskedjan är tillgänglig – och på så sätt uppfylla sina avtalsmässiga och regulatoriska skyldigheter och för att skydda anställda och kunder.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx