Huhtamäki Oyj lanserar ”Fresh” som ersätter svarta plasttråg

PUBLICERAD: 28 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Huhtamäkis fibertråg Fresh klarar uppvärmning i såväl mikrovågsugn som konventionell ugn. (Bild Huhtamäki)

Finska Huhtamäki Oyj har utvecklat det fiberbaserade tråget ”Fresh”, som kan ersätta konventionella svarta plasttråg för färdigmatsprodukter. Fresh används nu av brittiska livsmedelskedjan Waitrose för en serie Italieninspirerade färdigrätter.

Huhtamäki skriver i ett pressmeddelande att Fresh går att använda för uppvärmning i såväl mikrovågsugn som i konventionell ugn.

Fibermaterialet i tråget Fresh kommer från svenska skogskoncernen Södra. Fresh-trågen kan återvinnas och de är även certifierade för egen kompostering hos konsumenten.

”Vi har åtagit oss att ha fasat ut svart plast till slutet av det här året. Vi har testat de här nya fibertrågen sedan ett år tillbaka och fått mycket positiv feedback från våra kunder. Med lanseringen av det italienska sortimentet i Fresh-tråg innebär det att vi fasar ut nästan nio miljoner färdigrättsmåltider, som skulle ha förpackats i svarta plasttråg”, säger Nikki Grainge, som förpackningsutvecklingschef hos Waitrose & Partners i Storbritannien.

Huhtamäki skriver att Fresh-projektet inleddes redan år 2016 med målet att hitta en alternativ förpackning till färdigmatstråg, tillverkade i svart fossil plast, oftast s.k. CPET.

”Att vi ville undvika detta material var inte bara dess fossila ursprung utan också för att det är problematiskt att återvinna svart plast, eftersom det ofta inte detekteras vid materialseparering i plaståtervinningsanläggningar” , säger Steve Davey, projektledare hos Huhtamäki.

Att Fresh-trågen är tillverkade av fiber från Södra innebär att råmaterialet kommer från certifierade och uthålliga nordiska skogar. För varje enskilt träd som avverkas, så planteras det tre nya.

”Efterfrågan på hållbara alternativ ökar både från tillverkare och kunder. För Södra erbjuder samarbetet i Fresh-projektet en möjlighet att lära oss mer om hur vi kan använda våra biobaserade råvaror som ett alternativ till fossila förpackningar på ett så viktigt område som livsmedelsförpackningar”, säger Catrin Gustavson, chef för innovation och nya verksamheter hos Södra.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco